-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mye nytt fra Hyundai
Fra å være blant Norges mest solgte merker, har Hyundai ramlet kraftig på registreringsstatistikken de siste årene. Nå tar de grep for å få ny vind i seilene.
I 2012 og 2013 var Hyundai Norges 11. mest solgte merke, med rundt 5500 biler i året, ifølge registreringsstatistikken fra OFV. Hittil i år ligger de på en beskjeden 19. plass med bare litt over 2000 biler.
Nå er det trolig flere forklaringer til den dramatiske nedgangen i salget, blant annet at de i stor grad deler forhandlernett med Mazda som har hatt kraftig vind i seilene de siste årene med sin attraktive modellportefølje.
Nå tar Hyundai grep og oppdaterer sine «melk og brød»-produkter. Småbilene i10 og i20 er begge kommet i ny drakt i løpet av det siste året, og nå fornyes i30 og i40 samtidig som det kommer en coupé-utgave av i20.
Vi kan jo gjøre kjapt unna i20 Coupé som nok er minst aktuell for Norge. Hyundai har bevisst gjort denne forskjellig fra femdørsutgaven ved å gi den en mer sportslig touch. Hensikten er selvsagt å tiltrekke seg et yngre publikum.
Facelift for i30
Hyundai i30-serien toppes med en ny turbomotor, en 1,6-liter med 186 hk og spesielle detaljer som skiller den fra sine mer moderate søsken. Kia velger å hente ut 204 hk fra samme motor i sine GT-utgaver.
Samtidig er alle motorene oppgradert for å innfri utslippskravene i Euro6.
Kundene kan velge mellom to 1,6-liters dieselalternativer med henholdsvis 110 og 136 hestekrefter. Bensinfløyen består av en 1,4-liter med 100 hk og en 1,6-liter med 120 hester i tillegg til den nye turbo-modellen.
Dieselmotorene kan leveres i kombinasjon med syvtrinns dobbel clutchautomatgirkass (7DCT). 6-trinns manuell girkasse er standard i alle modeller.
Turbo
Nye i30 Turbo gjør null til hundre på åtte sekunder og har en toppfart på 219 km/t. For å utnytte de ekstra kreftene har den sportchassis, nye 18-tommers felger og mer direkte styring.
Bilen leveres som tre- og femdørs kombi og får en del eksklusive lakkfarger samt detaljer i eksteriør og interiør som skiller den ut fra de øvrige modellene, blant annet en egen grill, doble eksosrør, sportsseter og egne instrumenter.
God timing
Det er neppe tilfeldig at Hyundai foretar en oppgradering av sin populære i40 samtidig som to av de viktigste modellene i dette segmentet, Passat og Mondeo, kommer i helt nye utførelser.
Dette har vært en populær modell også i Norge, men i år har salget ramlet med 70 prosent fra samme periode i fjor.
Oppgraderingen inkluderer en ny front, nye lykter foran og bak og nytt felgprogram.
Motorene er oppgradert og tilpasset kravene i Euro6, og du kan endelig få 7-trinns DCT automatgirkasse i kombinasjon med 1,7-liters dieselmotor med 141 hk.
Det ser vi frem til å prøve, siden den tidligere automatkassen nærmest «spiste opp» de ekstra kreftene sammenlignet med 115-hesteren med manuell girkasse.
Nye hjelpemidler
For å forbedre de sportslige sidene er nye i40 utstyrt med ATCC, et elektronisk hjelpemiddel som skal gi mer dynamisk kurvekjøring. Stasjonsvognen får elektronisk demping bak.
Ved å velge forskjellige kjøremodi han sjåføren påvirke demping, styring, girkasse (ved automat) og gassrespons.
Hyundai tilbyr en rekke førerstøttesystemer til i40, som Lane Assist, Smart High beam, Speed Limit Identification samt moderne infotainment-systemer med bl.a. berøringsskjerm og mulighet for DAB+.
Oppgradert i30 og i40 kommer til Norge våren 2015. Priser er foreløpig ikke bestemt.
- Vi vurderer å ta inn i20 Coupé og i30 Turbo avhengig av tilbakemeldinger fra forhandlere og markedet, sier PR-sjef Morten Brusletto i Hyundai Norge.