Mer norsk på Nürburgring

Møller Bil fortsetter motorsportssatsningen i 2015, og bruker det som lokkemat for ivrige mekanikere.

Publisert Sist oppdatert

Møller Bil Motorsport fortsetter altså i det tyske langdistansemesterskapet VLN, som arrangerer alle sine løp på verdens lengste racerbane, den 25 kilometer lange Nürburgring Nordschleife. Teamet fortsetter med sin Audi TT 2,0 turbo, og med sjåførene Håkon Schjærin, Atle Gulbrandsen og Kenneth Østvold

- Årets sesong var fantastisk både resultatmessig, og med tanke på motivasjon og opplæring for våre ansatte i Møller Bil. Derfor er det en glede allerede nå å bekrefte at satsingen fortsetter i 2015, forteller direktør i Møller Bil, Arne Lorvik.

Nå er målet å fortsette suksessen i 2015, og Møller Bil Motorsport skal kjøre seks løp. Aller først vil sesongen starte med en test på Nürburgring den 14. mars, før sesongen fortsetter med løp den 25. april, 22. august, 5. september, 3. oktober, 17. oktober og 31. oktober.

- Noen synes kanskje det er lite spennende at vi ikke har mer nytt å melde når det kommer til neste års planer, men vår kontinuitet er et kvalitetstegn som viser at Møller Bil Motorsport fungerer svært godt. Alle på teamet gjør en strålende jobb, og derfor ser vi ingen grunn til å gjøre endringer. Dette blir den åttende sesongen til Møller Bil Motorsport, og flere av oss på teamet har deltatt i VLN siden 90-tallet. At vi fra lille Norge kan delta på et så høyt nivå i internasjonal motorsport over så mange år er vi stolte av, sier teamsjef og en av de tre sjåførene, Håkon Schjærin.

Intern mekaniker-gulrot
Møller Bil Motorsport brukes som et motivasjonsverktøy og faglig trening for de ansatte på servicemarkedet i landets største bilforhandlerkjede. Alle nye fagarbeidere i som har vært lærlinger i Møller Bil, og fått fast ansettelse, får en tur til Nürburgring med faglig innhold som premie. Videre har teamet noe som er helt unikt i motorsport på dette nivået, nemlig 3-4 gjestemekanikere på hvert løp. Disse blir plukket ut fra ulike Møller Bil-verksteder rundt om i Norge og får viktige oppgaver under løpet.

- Vi kjører på et høyt nivå i internasjonal racing og konkurrerer blant annet mot fabrikksteamet til Subaru, og mange av våre konkurrenter blir overrasket når de hører at vi har med gjestemekanikere på hvert løp. Men gjestemekanikerne gjør sammen med våre faste mekanikere en glimrende jobb, og i år har vi faktisk hatt de raskeste depotstoppene i vår klasse, forteller Schjærin.

Mer enn 350 gjester fra Møller Bil og teamets samarbeidspartnere var med på løp i 2014, og like mange skal være med neste sesong.

- Vi opplever at våre ansatte og samarbeidspartnere er veldig fornøyd med turene til Nürburgring. Her får man oppleve fart, spenning og internasjonal motorsport på nært hold, og vi ser at det skaper en motivasjon, samhold og ikke minst læring for de som er med på tur. Mye av det som kreves for å lykkes på racerbanen som teamarbeid, disiplin og konsentrasjon kan overføres til jobben i det daglige, forklarer Lorvik.

VLN blir FIA-arrangement
- I år vant vi to løp, og i begge løpene startet vi fra pole position og hadde kontroll på konkurrentene i hele løpet. Vi fikk også en tredjeplass og en fjerdeplass etter blant annet noen svært sterke forbikjøringer i høst, mens det var to løp hvor vi aldri kom til start på grunn av en krasj og tåke. Vi har nok hatt den raskeste førertrioen i klassen, forteller Schjærin.

Nytt i 2015 er at VLN blir en offisiell serie under paraplyen til det internasjonale bilsportforbundet FIA.

- Jeg tror ikke det kommer til å ha noen praktisk betydning for oss, men forhåpentligvis vil det gjøre at flere utenfor Tyskland får opp øynene for hvor bra VLN er. Allerede er VLN det største bilsportsmesterskapet i verden i antall deltakere med rundt 600 førere til start i hvert løp, og mange fabrikksteam stiller til start i flere av klassene. Vi har et snitt på 30 000 tilskuere på hvert løp, og VLN er godt kjent i Tyskland. Nå blir det kanskje større utenfor Tyskland også, avslutter Håkon Schjærin.

Powered by Labrador CMS