Cadillac CTS-V
Cadillac CTS-V
Cadillac CTS-V
Cadillac CTS-V
Cadillac CTS-V
Cadillac CTS-V
Cadillac CTS-V
Cadillac CTS-V
Cadillac CTS-V
Cadillac CTS-V
Cadillac CTS-V
Cadillac CTS-V
Cadillac CTS-V
Cadillac CTS-V
Cadillac CTS-V
Cadillac CTS-V

Cadillac med 640 hester

Det er en del amerikanske biler vi gjerne skulle sett i Norge. Nå lanserer Cadillac en modell som moser BMW og AMG når det kommer til muskler.

Publisert Sist oppdatert

Nye CTS-V er ifølge Cadillac den kraftigste bil som noensinne er produsert i merkets 112-årige historie.

Her kommer både BMW M5 og Mercedes E63 AMG til kort, for hør bare hva denne bilen varter opp med av ytelser – 640 hestekrefter og et dreiemoment på 855 Newtonmeter er vesentlig mer enn tyskerne har å fare med.

Men de matcher ikke Dodge som har lagt hele 707 hester i sin Charger SRT Hellcat.

Råskap
Det er en kompressormatet V8 på 6,2 liter som sørger for de massive kreftene. Resultatet er en toppfart på hele 200 miles (322 km/t) og en aks-tid til 60 mph (96 km/t) på 3,7 sekunder. Dette er ytelser nesten på nivå med en Corvette Z06 – med andre ord helt rått!

Girkassen er en 8-trinns automat som kan overstyres via hendler på rattet. Og for å maksimere akselerasjonen er bilen utstyrt med «launch control».

Panser i karbonfiber er standard, og flere komponenter kan bestilles i det lette materialet for den som ønsker å perfeksjonere doningen sin. En rekke detaljer er finpusset for å optimalisere aerodynamikken.

Race-preppet
Chassis og bremser er derivert fra racing-verdenen. Magnetic Ride tilpasser dempingen mens Brembo har ansvaret for stopp-avdelingen.

Foran finner du Michelin Pilot Super Sport dekk i dimensjon 265/35ZR19 mens bakhjulene er i dimensjon 295/30ZR19.

Innendørs er det Recaro-stoler, semsket skinn og karbonfiber som sørger for at man befinner seg i en sportslig ramme.

Cadillac CTS-V debuterer i Detroit i midten av januar. Prisen i USA er foreløpig ikke kjent, men den blir nok latterlig lav sett med norske øyne.

Powered by Labrador CMS