-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hankooks villeste dekk
Koreanske Hankook pleier å teame opp med noen kreative studenter, og så bygger de verdens sprøeste fremtidsdekk. Årets innsats skuffet ikke.
Det var på motorshowet i Essen i desember at Hankook stilte med tre av de mest hinsides bildekkene som noensinne har vært vist.
De ble fantasert frem i samarbeid med designstudentene på Pforzheim i Tyskland, som vanligvis pleier å uttrykke seg betraktelig meget mer forsiktig.
Flåklypa
Egentlig er det bare tull å forsøke å beskrive disse tre dekkene, for det ble også produsert en glimrende video som ikke bare gir en fullgod beskrivelse av hva dekkene virkelig kan gjøre, og av hvor utrolige de ser ut, men som samtidig er en skikkelig eventyr-film.
En slags moderne Flåklypa Grand Prix.
Men la oss ta de tre dekkene, en etter en:
Boostrack er et skikkelig gripedekk, som endrer bane og mønster når forholdene krever det, slik at det virkelig kan gjøre jobben i ørkenen eller på steinete fjellstier.
Alpike er utstyrt med pigger og store gap i mønsteret og er et typisk vinterdekk for fremtidens vinter. Det kan også gå i en ekspansjonsmodus der hele dekket øker radius slik at bakkeklaringen blir så høy at bilen klarer seg gjennom seriøse snømasser.
HyBlade er regnværsdekket som også er utstyrt med et vannmølleformet mønster og markerte eiker som sørger for aerodynamisk fremdrift og styring i kraftig regn.
Hele greia er selvfølgelig at studentene blir bedt om å se på dekket som noe annet enn bare gummi som er tredd rundt et hjul. Dekket skal være en interaktiv del av selve bilen og gjøre ting man virkelig må bruke fantasien for å komme frem til – slik man ser på videoen.
Seriøse premisser
Selv om det kanskje ikke virker sånn på videoen har Hankook hengt på noen seriøse premisser i dette som de kaller «Design Innovation Project».
De kjører det hvert annet år (forrige gang var det studenter fra Universitetet i Cincinatti) og i år skulle designstudentene tenke dekk som virkelig tok hensyn til klimaendringene som vi risikerer følger på den globale oppvarmingen.
Som vi tydelig ser på videoen er det også noen klimatiske utfordringer der, ja. Men heldigvis klarte de å blande inn litt eventyr i de levende bildene også.