CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress
CES 2015
Foto: Newspress

CES starter showsesongen

STORT BILDEGALLERI: Denne uken slår en av årets viktigste bilutstillinger opp sine porter. Vi snakker ikke om Detroit-utstillingen.

Publisert Sist oppdatert

- CES har blitt en av de viktigste lanseringsplattformer for de store bilprodusentene, sier Mark Boyadjis til Bloomberg. Han analyserer tech-industrien for IHS og burde vite hva han snakker om.

Consumer Electronics Show er selvfølgelig meget mer enn en bilutstilling, det er der du finner de siste smarte klokkene og kan delta på konferanse etter konferanse om Smarte Hjem, og nettopp derfor begynner dette også å bli så viktig for bilprodusentene.

For en bil befinner seg ikke lenger alene ute i en bildominert trafikksituasjon. Bilen blir i større og større grad en integrert del av et totalbilde, slik at antall kpm eller liter bagasjerom sakte og sikkert blir en sær detalj kun for spesielt interesserte.

Enten vi liker det eller ei.

«Alle» på plass
Derfor vil du finne alle de store bilprodusentene der, med nyheter som kommer til å gi gjenklang. Vi har allerede fortalt deg om noen av dem. Den selvkjørende Mercedesen for eksempel.

Audi vil også komme med sin. Og BMW kommer med sin i3 som selv finner veien til ledig parkeringsplass i mange-etasjers parkeringshus, og som kjører tilbake til deg når du roper på den via smart-telefonen.

Volvo kommer med sin sykkelhjelm, Hyundai kommer med en rekke apper du aldri har sett maken til før, og Phil Abram, som er Chief Infotainment Officer hos General Motors, vil vise hvordan GM er i front når det gjelder hvordan mobilkommunikasjon vil endre hele vår oppfatning av elementer som heim, helse eller transport.

Konferanser
Mark Fields, Ford-president, skal lansere nye elementer til sitt SYNC AppLink, blant annet AccuWeather – en værmeldingstjeneste med hyper-local minutt-for-minutt oppdatering. Også deres Life360, som allerede omfatter 48 millioner familier verden over, oppdateres radikalt.

Fields skal også delta i en stor konferanse sammen med blant annet Dieter Zetsche, sjefen for Mercedes-Benz, og Boo-Keun-Yoon, Samsung-president, der de skal titte inn i krystallkulen.

En egen stor sektor av utstillingen skal hete Vehicle Intelligence Marketplace der firmaer som Audi, BMW, Chrysler, Ford, GM, Hyundai, Mazda, Mercedes, Toyota og Volkswagen ikke bare kan demonstrere teknologien statisk, men også i virkeligheten på en stor bane.

Mangfold
Nå må man ikke tro at det bare er bilfabrikkene som viser bilteknologi. Under Automotive-sektoren finner vi over 400 utstillere.

Nvida, en stor chip-produsent, er et typisk eksempel.

- For to år siden var standen vår stappfull av folk som spilte nye videospill, fortalte Danny Shapiro, en av Nvida-sjefene til Bloomberg. - Men i år har vi tatt en strategisk beslutning om å konsentrere oss om automotive, og nedprioritere noen av våre andre områder.

Og selv om det kanskje ikke låter like spennende som 1550 hestekrefter og null til 100 på minus to sekunder, kan jeg forsikre at Autonets OTA (over-the-air) software management er en revolusjon. Den tillater bilprodusentene å oppdatere softwaren i nettede biler, uten at man må vente på neste generasjon ECU’er.

Sorry. Vi snakker om den nye generasjonens uromantisk bilpreik – som sagt, like det eller ei, men det er slik det blir.

I kort-tekst: Denne moderne bilutstillingen dreier seg ikke lenger om hva en bil presterer på landeveien, eller hvorfor, men om hvordan moderne kommunikasjonsteknologi vil interagere med moderne biler og om hvordan moderne biler skal gi viktige informasjoner til sjåføren.

Og da er det ikke hvordan du merker spor av understyring gjennom rattet jeg tenker på.

Like det eller ikke…

PS!

Glemte jeg å nevne det: CES finner sted i Las Vegas, åpner tirsdag den 6. og holder åpent til den 9. Las Vegas er en av de byene i verden hvor det som regel ikke er nødvendig å bestille på forhånd for å finne en seng. Du finner mer info om showet her.

De av dere som MÅ ha en antydning av bensin og svidd gummi etter dette elektro-sjokket, bør vite at man slipper inn på Detroit-utstillingen med pressekort allerede den 12. januar. Dere uten må vente et par dager til. Men der får man en forestilling av den gamle skolen.

FLERE NYHETER FRA CES 2015

Powered by Labrador CMS