-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
På jakt etter maks
Bare en liten påminnelse for dere som drømmer om 1400 hk og oppunder 450 km/t. Dere behøver ikke vente mange år på Bugatti Chiron. Drømmen kan oppfylles i dag.
Sånn litt over 430 km/t blir litt spesielt for meg. Noen av dere som har fulgt meg vil vite at hver gang jeg passerer Frankfurt (for eksempel på vei til eller fra Genève-utstillingen), stopper jeg opp på en parkeringsplass like ved Zeppelin-avkjøringen til flyplassen og besøker minnesmerket til Bernd Rosemeyer.
I januar 1938 kjørte de tyske fabrikkene igjen rekordforsøk på motorveibiten mellom Frankfurt og Darmstadt og Rudolf Caracciola hadde satt ny rekord, 432,692 km/t. Rekorden var et snitt av kjøring i to retninger – den ene veien hadde han hatt nesten 437 km/t.
Dette måtte Auto Union og Bernd Rosemeyer gruse – og det med én gang. Samme om det kom noen stygge vindkast på tvers av veien.
Han døde av ett av dem. Bilen blåste av veien. Og jeg er stadig like undrende til at Audi, med sitt enorme klassiske engasjement, de har jo til og med bygget en million-euro-dyr konseptbil som de kalte opp etter han, ikke er i stand til å vedlikeholde minneplassen. Den ser ikke ut som et minne over noe som en gang var Tysklands yndling.
430 pluss
Nok av det, men derfor er hastigheter på 430-tallet litt spesielle.
Og nå fortelles det at det er dette nivået den neste Bugattien sikter mot.
Men dersom dere syns at det er lenge å vente, så vit at det er bare å banke på døren til 9ff.
Dette tyske foredlingsfirmaet, med Porsche 911 i bånn og med navn etter konas initialer, kan nemlig oppfylle 430 pluss.
Etter et langt forelskelsesforhold til 911, og etter en omfattende utdannelse der han endte som diplomingeniør med bilteknologi som fagkrets, kunne Jan Fatthauer endelig i 2001 starte sitt eget firma.
Han har en rekke tilbud, men det jeg syns er verdt å minne om siden så mange tror at man må opp til de etablerte superbilsnobbene for å få til noe som helst, er at han kan hjelpe deg med 430-440-drømmen.
For en pris som sannsynligvis vil være en firedel av det Molsheim om noen år kommer til å be om.
Fra 750 hk
En av hans modeller heter 9ff GT9 og den leveres ikke med mindre enn 750 hk. Men oppover kan du velge deg mange steg, nesten helt til to-gangeren; en bil med 1400 hk. 3,9 liter, boxer, biturbo – også det utvendige avslører klart hva som er utgangspunktet.
For den verste utgaven påstår selskapet 437 km/t. Så vidt over Caracciolas bestenotering. Et nivå Rosemeyer var på jakt etter da det plutselig var slutt.
9ff oppgir også en serie akselerasjons-verdier: fra null til 100/200/300 lover de 3,1/6,8/13,0 sekunder.
Og da er det bare tøv å spørre om hva man egentlig skal med dette, og hvor man kan erfare det.
Det er ikke selve prestasjonen som betyr noe.
Det er det å vite at den finnes der inne et sted.