Buick Cascada
Buick Cascada
Buick Cascada
Buick Cascada
Buick Cascada
Buick Cascada
Buick Cascada
Buick Cascada
Buick Cascada
Buick Cascada
Buick Cascada
Buick Cascada
Buick Cascada
Buick Cascada
Buick Cascada
Buick Cascada
Buick Cascada
Buick Cascada
Buick Cascada
Buick Cascada
Buick Cascada
Buick Cascada
Buick Cascada
Buick Cascada
Buick Cascada
Buick Cascada
Buick Cascada
Buick Cascada
Buick Cascada

Amerikas takløse Astra

Snø utenfor dempet ikke begeistringen for den nye Buick Cascada.

Publisert Sist oppdatert

Det er egentlig rart at Buick ventet i 25 år før de åpnet taket igjen. Denne cabrioleten kunne de jo egentlig hatt for flere år siden, Opels Cascada debuterte i Paris i 2012 – og Buicks versjon er helt identisk med den europeiske.

Ikke en gang fronten er endret – heldigvis. Og heller ikke navnet.

Da Buick overtok Insignia og kalte den Regal, og Mokka som de døpte Encore, la de på den obligatoriske fosse-grillen, og de fire tradisjonelle åpningene i panseret. Cascada klarer seg godt uten de detaljene.

Stort potensial
Sannsynligvis er det er levende marked for denne type avslappete kabrioleter uten sportslige ambisjoner og uten noen he-man assosiasjoner. Den åpne Chrysler 200 var jo en slik bil, men den finnes ikke mer.

I USA-versjonen vil denne få en 1,6-liters turbomotor som gir 200 hestekrefter og som faktisk også har en overboost-mulighet. 6-trinns automat og forhjulsdrift og egentlig den komplette Astra-oppskrift som slett ikke er ukjent i USA. Men der heter den Buick Verano.

2+2 og 17 sekunder på å droppe taket vil nok være av større interesse for de potensielle kundene.

Det som er overraskende er at det har tatt så lang tid å hente den til USA. For dette er en av de første bilene som ble utviklet for å bli en del av GMs globale portefølje.

Forseggjort
Men egentlig bør det føyes til at den nye standen Buick har designet og bygget til Detroit-utstillingen i 2015 vekker begeistring.

Stand-utforming har ikke akkurat hatt første prioritet der – men nå har Buick egne designere tegnet et bølgende landskap av spennende vegger og med en fargeskala som virker nesten monokrom, i svart, grått og hvitt.

Men i stedet for å virke kaldt er de organiske formene med på å gi følelse av varme og velkomst.

Standene bilene er montert på har det samme uttrykket, de er vinklet oppover og skaper et liv som ikke har vært der før.

Detroit har i stor grad kunnet oppfattes som en glamorøs parkeringsplass. Det er hyggelig at noen av de virkelig store deltakerne har tatt tak i det.

Powered by Labrador CMS