-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Den ordentlige SUVen
I et SUV-marked hvor alle kopierer hverandre, er Land Rover Discovery Sport et forfriskende nytt pust.
Hva slags bil er dette?
Land Rover Discovery Sport er bilen som tar over etter Freelander. Større fleksibilitet, bedre kjøreegenskaper og flottere design er blant høydepunktene. Navnevalget begrunnes i at bilen skal være en del av Land Rovers nye modellprogram: Discovery-serien, Range Rover-serien og Defender-serien.
Motor/drivverk
Mest aktuell i Norge er en 2,2-liters dieselmotor med 150 hestekrefter. Denne var dessverre ikke tilgjengelig ved lanseringen på Island, men samme motor med 190 hestekrefter var til stede. Den går jevnt og mykt i fart, men vibrerer dessverre en del på tomgang. En 240-hesters bensinmotor var også tilgjengelig. Fin motor, men naturligvis alt for dyr for Norge.
Mellom motor og hjul sitter enten en sekstrinns manuell, eller en 9-trinns automat. Automatkassen er fra ZF, og oppfører seg som forventet; mykt og raskt. Den er veldig lik i karakteristikken som automatkassen i BMW X3.
Selv om en forhjulsdrevet sparevariant (med 150-hesters-motoren) kan leveres, forventer verken jeg eller Land Rover-importøren at denne blir noe vanlig syn på norske veier. Firehjulsdrift er nok et "must" i Norge.
Hva skiller den fra andre modeller i klassen?
Offroad-egenskapene er selvsagte. Land Rover-navnet lover mye, så her har ikke britene kunnet sove i timen. Det har de nok ikke heller. Terrain Response-systemet vi kjenner fra andre LR-modeller er på plass i Discovery Sport også, og tilpasser ESP-system, girvalg og en rekke andre parameter ut i fra kjøreforholdene. De til dels veldig snøfylte veiene på Island var ingen match for Disco Sport.
Et annet viktig salgspunkt for Land Rover er muligheten for syv seter. De to bakerste er naturligvis ikke et sted voksne vil sitte veldig lenge av gangen, men de to ekstra setene skal ikke stjele bagasjeplass kontra fem-seteren, og gir absolutt et salgsfortrinn sammenlignet med konkurrentene.
Hvordan er den å kjøre?
Discovery Sport er helt klart satt opp for komfort. Dette er ikke et Nüburgring-tunet chassis, og bra er det. Den glir mykt av gårde, og chassis og dempere svelger humper, dumper og ferister som ingenting. Styrefølelse og skarpheten på kjøreegenskapene er vanskelig å vurdere - testbilene ble kjørt på mye snø, med piggdekk ... Men dette er ikke bilen du skal jage rundetider med uansett, med mindre runden foregår utenfor veien.
Hvem passer den for?
Discovery Sport burde passe for alle de som kikker på en av de tyske konkurrentene. Den kan romme syv personer, og er dermed et kurant valg for de som kanskje også kikker på flerbruksbiler. Samtidig setter nok Discovery Sport-kunden pris på design og komfort fremfor de skarpeste kjøreegenskapene. De som jakter sistnevnte burde nok uansett heller se på en vanlig stasjonsvogn.
Konkurrenter
BMW X3, Mercedes GLK og Audi Q5 er de selvskrevne modellene på konkurrentlisten. Men i tillegg til Discovery Sport har denne bilgruppen også fått en outsider-konkurrent i form av Lexus NX300h. Både briten og japaneren er vel verdt en kikk.
Dette liker vi
Design, offroad-egenskaper og fleksibiliteten.
Dette liker vi ikke
Fortsatt noen etterlatenskaper fra Ford-tiden blant knapper og brytere. Infodisplayet mellom instrumentene ser ti år gammelt ut allerede ...
Motor: | 4-syl. turbodieselmotor, 2179 ccm |
Effekt: | 110 kW (150 hk) |
Dreiemoment: | 400 Nm |
Mål LxBxH: | 459 x 217 x 172 cm |
Akselavstand: | 274,1 cm |
Bagasjerom: | 479-1698 liter (VDA) |
Aks. 0-100 km/t: | 10,3 sek. |
Toppfart: | 180 km/t |
Snittforbruk: | 0,62 l/mil |
CO2: | 148 g/km |
Pris fra: | kr. 555.900 kr |