-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hyundai på nye veier
En av de uventede bilene i Detroit er Hyundais Santa Cruz. En ny type pickup.
Det ser faktisk ut som om det måtte en koreaner til for å oppdage et segmenthull i det tette amerikanske Light Truck-markedet. Konseptbilen Santa Cruz er nemlig en truck-type du ikke finner maken til i USA.
Det er riktignok noen som har forsøkt seg med en liten, lett pickup som kan appellere til ungdommen. Det er lenge siden de kjøpte lette trucker, og det er en kundegruppe industrien gjerne skulle hatt tilbake.
Smart løst
Her har vi en bil med en kabin som har komfortabel plass til fem. Som har et plan der gulvet kan trekkes ut slik at man kan få «normal» planstørrelse, og som har en motor som er liten nok til at dette kan kalles smått.
Og smått er ofte veldig godt.
Kall den gjerne en crossover, og når man viser til andre mislykkede tilsvarende, Honda Ridgeline eller Subaru Baja, sier Hyundai at de andre aldri har funnet den riktige balansen. Og legger til at aldri har de gjort så grundige markedsundersøkelser i forkant av en konseptbil.
Bilen er altså liten nok til å være en hendig by- og tett-trafikk-bil i løpet av uken, men stor nok til å være en skikkelig dra-ut-på-eventyr-bil i helgene.
Innfrir
En 190-hesters 2-liter turbodiesel er grønn nok til å møte miljøungdommens krav, 0,6 liter/mil ligger under alt som heter lette trucker i USA.
Og den deler firehjulsdriften med andre modeller på Hyundais CUV-plattform, for eksempel Tucson, og blir derfor meget brukbar til friskt friluftsliv i helgene.
Fire dører, de bakerste hengt i bakkant, og de fem setene er enkle å komme til. I tillegg til sleide-gulvet, og sider som kan åpnes på planet, er det en rekke surrekroker, slik at også fraktavdelingen virker smart uttenkt.
Men samtidig er det klart at her får man ikke mye henger-kapasitet, og lasteevnen har heller ikke en primær salgsappell. Elementer som er viktige for de fullvoksne truckene.
Appellerer
For her er det lagt mer vekt på design. Etter de første dagene i Detroit er det ganske mange som allerede har stemt denne bilen inn som kuleste nyheten på utstillingen.
Santa Cruz skal rundt på alle de amerikanske bilutstillingene i år for å måle reaksjonene.
Hyundais USA-sjef, Dave Zuchowski, sier at dersom man bestemmer seg for å sette denne i produksjon, vil man kunne korte ned den vanlige tiden fra konsept til produksjon til tre år, og ikke de fire som er vanlig.
Men samtidig krever nok et prosjekt som dette et større kunde-potensial enn det man finner i USA alene. Spørsmålet er derfor selvfølgelig om resten av verden er klar for en slik junior-truck.