-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Midtsidebilen fra Detroit
Å få dekorere fasaden på nye Forza Motorsport 6 må være mer stas enn det i sin tid var å være midtsidepike i Playboy. Det er nye Ford GT som får æren.
Forza kaller seg fremdeles «the highest-rated racing series of the past decade», og selv om vi har hatt mengder av virkelige – eller ikke – biler i denne Vision Gran Turismo-serien, er det åpenbart fremdeles Forza som ruler.
Og forsidebilen der er en lang liste av Det Aller Beste, NSX, Viper i SRT-utgaven, P1, Huracan og andre i den ligaen.
Nøye planlagt
At Fords Detroit-sensasjon allerede er på plass nå, må for det første bety at den ikke var så hemmelig som Ford ga inntrykk av allikevel – det må ha tatt litt tid å integrere denne i spillet og på emballasjen.
Men det betyr også at i motsetning til mange av de andre konseptbilene og prototypene som vises i Detroit nå, kan du kjøre denne i morgen på din Xbox One.
Ikke bare GT forresten, hele Fords muskellinje fra Detroit er på plass i Forza 6, Shelby GT 350 Mustang og F-150 Raptor er også med, slik at da Microsofts Studio 10 – som har utviklet spillet – hadde sin presentasjon i Detroit, var interessen nesten enda større enn da Ford hadde sine separate presentasjoner.
Vi har tidligere gitt deg en omfattende presentasjon av denne bilen, men la meg bare legge til at bilen er et resultat fra et skikkelig såkalt skunk-work studio.
Utviklet i det skjulte
- Det var bare Chris Svensson (designsjef for Amerika-Fordene) og jeg som hadde nøkkel til der vi jobbet, et skikkelig høl nede i kjelleren. Det var bokstavelig talt slik at du måtte skritte over døde rotter, sier Amko Leenarts til Car Design News.
Leenarts var ansvarlig for interiøret i denne superbilen og fortsatte: - Vi var vel bare fem seks folk som jobbet på denne, og arbeidet tok ikke mer enn et år, på tross av at denne allerede er en fullt utviklet produksjonsbil.
Den kommer som en 2016-modell, og hvis den da inneholder like mye karbon-komponenter som denne prototypen, er vi langt forbi Lambos og Ferraris produksjonsnivå – da er vi plutselig i Pagani-land.
Men det jeg syns er virkelig gromt med denne nyheten, er at de ikke har fulgt Månedens-Smak veien, a la 918 Spyder, P1 og LaFerrari – nemlig å bygge et komplisert hybridanlegg.
Dette er en rett-fram forbrenningsmotor (med oppsiktsvekkende ytelse til å ha et hjerte fra en hverdagsmotor) med en forholdsvis normal dobbelclutch-kasse og drift bak. Og målet var «raske rundetider og rundt 2 kg per hk» forteller Jamal Hameedi. Han er utviklingssjef for Fords Performance Vehicles.
Balansekunst
Alle kan klare 2 kg/hk – det er ikke noen sak å bygge opp hk-tallet, men når vi nærmer oss 1000 hk betyr det også mer vekt. Og da er vi inne i to onde sirkler. For det første den som gjør at hver ekstra kilo trenger forsterket brems, opphengning, dekk o.s.v.
Og for det andre – det som er aller viktigst: samme forhold mellom vekt og hestekrefter gir slett ikke samme følelse. Slike kan kanskje sammenliknes i akselerasjon, men når det gjelder håndterbarhet er alle enige om at «gi meg en bil som er så lett som mulig».
Det burde med andre ord bli morsommere å hive rundt på Fords 1200 kg enn på de nesten 1700 kg til Porsches 918 Spyder.
Heldigvis er dette en Hyperbil der vi kanskje skal få testet teoriene i praksis også, altså ikke bare på en skjerm.
De første forsøksbilene er på landeveien om et par måneder. Neste år blir dette en global produksjonsbil. Fremdeles med bevegelig aerodynamikk og et chassis som senker seg ved høyere hastighet – som en ekstra bonus.