-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Maybach lever igjen
For tredje gang skal Maybach gjenoppstå. Überutgaven av S-Klassen har vært presentert i USA.
Først var det altså Maybach. Som et helt selvstendig merke som hadde omtrent like meget med Mercedes-Benz å gjøre, som Bentley og Bugatti hadde med Volkswagen.
Men så hadde jo gamle Maybach en fortid hos Daimler, og MTU var etterhånden et Daimler-selskap, og det var dette Maybach hadde startet for å bygge motorer til grev Zeppelin, og etterpå til egne biler.
Og så satte altså Mercedes-Benz i gang med det mest jålete, mislykkede luksus-push forsøket ever. («Din egen private concierge» skulle være tilgjengelig 24/7/365).
Suksess er liksom ikke det første man tenker på. Og jeg trodde at den herlige JAY Z og Kanye West-videoen, der de gjør et kunstprosjekt ut av å dekomponere en Maybach, for så å virkelig herje med restene, skulle bli slutten på dette eventyret.
Ny policy
Men nei. Nå er de altså på gang igjen, men på en meget smartere måte. Nå brukes Maybach-navnet slik de også bruker for eksempel AMG. Mercedes-Maybach S600 er ganske enkelt en luksusutgave av luksus-S-Klassen.
I dag heter den nye sportsbilen Mercedes-AMG GT S, vi kan vel håpe på at de blir konsekvente her også og døper modellene Mercedes-AMG slik at den største limoen vil bli hetende Mercedes-AMG S65 Lang, og ikke som i dag Mercedes-Benz S 65 AMG.
Den koster forresten rett over 3 millioner i Norge. Prisen på Mercedes-Maybach S600 er ikke kalkulert ennå, men det sies at den ligger vesentlig under AMG-bilen. Den kommer med andre ord under 3 mill-streken.
Les mer om de nye Maybach-modellene
Super-luksuriøs
Spesifikasjonene er selvfølgelig overlegne, vi snakker lang akselavstand (selv om det kommer en enda lenger Pullman utgave), vi snakker twin-turbo V12 og dobbelt så mange høyttalere i Burmester-installasjonen og under 5 til hundre («hold på glasset der bak») men med – tro det eller ei – kortere bakdører enn på standardutgaven.
Grunnen er støydemping. Man måtte flytte trekantruta der bak til C-stolpen for å bli kvitt litt støy rundt døråpningen.
Men det som er litt interessant er for det første hva denne bilen vil kunne gjøre for Mercedes i USA. Siden CAFE-tallene er viktige der – det er forbruket for hele flåten, som det altså legges begrensninger på – vil man kunne komme til å måtte importere A-Klassen også til USA for å få ned snittforbruket.
Vannes ut
Men enda mer spennende er det at ingen nå ser bort fra (som det heter på offisielt Mercedesk) at Maybach-begrepet vil bli brukt på biler lenger ned på skalaen.
Vi kan med andre ord kanskje oppleve en Mercedes-Maybach E-Klasse når den neste generasjonen kommer. Og med den farten luksusprodusentene har på å utvikle hyper-SUV-er, kan det fort bli snakk om en Mercedes-Maybach M-et-eller-annet.
Fortsetter det sånn kan det bli mange gode videoer fra JAY Z og Kanye West, la oss bare håpe de jobber litt bedre med musikken også, neste gang.
I mellomtiden kan du jo titte på denne: