Så gammel er bilkunden

Hvem tror du har de eldste og de yngste kundene? Og hva er kvinners favorittmerker?

Publisert Sist oppdatert


Tesla og Mini har de yngste kundene, mens Suzuki og Subaru har de eldste.

Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) har analysert data for de 75.796 privatpersonene som kjøpte ny personbil i 2014. De øvrige 68.406 bilene som ble solgt i fjor var næringskjøp (registrert på et firma eller et finansieringsforetak, herunder leasing og privatleasing) og inngår ikke i denne analysen.

70 % av bilkjøperne var menn, mens kvinnene kun sto for 30 % av kjøpene. Kun to av merkene hadde en kvinneandel på over 50 prosent, nemlig Fiat (56 %) og Mini (51 %). Lavest kvinneandel hadde Jaguar (6 %) og Tesla (11 %).

Godt voksne
Snittalderen på den norske nybilkunden var relativt høy, 54 år. Tesla og Mini har de yngste kundene med snittalder på henholdsvis 46 og 48 år. Nissan er det tredje merket med relativt unge kjøpere – her er snittalderen 49 år.

I den andre enden av skalaen finner vi Suzuki og Subaru med snittalder på henholdsvis 64 og 62 år. Hyundais kunder har snittalder på 60 år, og for alle de andre merkene ligger snittalderen mellom 50 og 59 år.

VW under snittet
Blant premium-merkene har BMW de yngste kundene (51 år) mens Audi-kunden i snitt er 55 år og Mercedes-kunden 58.

Hos Norges mest solgte bilmerke, Volkswagen, er snittalderen 52 år, mens Skoda-kunden er ett år yngre.

Her er de største merkene angitt med gjennomsnittlig alder på kjøperne (rangert) og prosentvis fordeling mellom menn/kvinner:

Powered by Labrador CMS