-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Bruker skyen til bedre veier
Med biler som prater med "skyen" skal Volvo og Statens Vegvesen samarbeide om direkterapportering av dårlige veier, og du kan være med som testpilot.


En slik plugg i OBD-kontakten er alt som skal til for å gjøre Volvoen din til et rullende testverktøy for Volvo og Statens Vegvesen:
Det er langt fra tåkeprat som skjer når Volvo og Statens Vegvesen nå setter i gang et testprosjekt i Oslo-området – det er heller sky-prat. Bokstavelig talt.
For nå skal utvalgte biler rapportere om vei- og føreforhold direkte via en skyløsning. De innrapporterte dataene skal brukes til å gi andre bilførere i området relevant informasjon om hva de kan forvente lengre frem i veien, i tillegg til at Statens Vegvesen kan bruke informasjonen til å vite hvor de bør fokusere brøyteinnsats eller strøing.
Prosjektet kalles Road Status Information – RSI.
Så hvordan fungerer dette rent teknisk?
I alle nye Volvoer på den nye SPA-plattformen – fra og med nye XC90 – ligger teknologien klart for kommunikasjon med omverden. Et SIM-kort brukes for å logge på mobilnettverket, og informasjonen bilen plukker opp sendes til en sentral som Volvo huser.
Derfra sendes informasjon videre til andre bilførere og til Vegvesenet.
Hva slags informasjon er det snakk om?
I første rekke vil bilene måle friksjonsnivået. Det kan fortelle hvorvidt et veistrekke er glatt eller ikke. Dette kan ikke måles kontinuerlig – men kun når bilen akselererer, bremser eller svinger.
Men også temperatur, GPS-koordinater og til og med bruk av vinduspussere logges, og rapporteres.
Dette høres ut som mye rapportering fra hver enkelt bil?
I sum gjør det kanskje det, men Volvo og Vegvesenet lover at personvernet opprettholdes.
- Det er ikke interessant hvem som kjører. De fem første og fem siste minuttene av hver kjøretur blir ikke logget, slik at det ikke er noen mulighet for å registrere hjem- og jobb-adresser til de som bruker dette, sier Ane Dalsnes Storsæter, prosjektleder for Road Status Information hos Statens Vegvesen.
- Det sendes ikke informasjon om hver individuell bil, så det er ikke mulig å indentifisere hvor informasjonen kommer fra, sier Erik Israelsson, prosjektleder i Volvo.
Så kanskje jeg skulle melde meg på?
Ja, nå søkes det etter testpiloter. Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo Car Norway, sier at de vil bruke sosiale medier for å finne aktuelle testpiloter.
- Det er fordi vi er på jakt etter de som er teknologisk interessert, og som synes dette virker morsomt, sier Herland og viser frem OBD-brikken som kan brukes på dagens Volvoer.
Volvo-modeller produsert fra og med siste halvdel av 2012 og fremover kan delta i prosjektet, som allerede er i gang.
Testpilotene vil riktignok ikke ha muligheten til å se systemet virke i praksis – for foreløpig er det «enveiskjørt».
- Testpilotene vil rapportere, men ikke se de forhold som det rapporteres om, sier Israelsson.
Det har både med kvalitetssikring og testing å gjøre – i tillegg til at instrumentene og skjermene i dagens Volvoer ikke er klargjort for å vise denne typen informasjon.
I fremtiden håper både Volvo og Vegvesenet at flere lager tilsvarende løsninger.
- Målet er jo at andre bilprodusenter også skal kunne gjøre noe tilsvarende, sier Israelsson.
Hvem er det da som skal ha ansvar for alle dataene som rapporteres? Er det Vegvesenet? Bilprodusentene?
- Nå kan jeg bare spekulere, men jeg ser for meg at hver bilprodusent tar ansvar for sine «egne» biler – og så kan skyene til produsent A og produsent B snakke med hverandre, og med myndighetene, sier Israelsson.
- Nå er vi inne i en testfase der vi kan sjekke hvorvidt dataene vi får er gode nok. Forskjellige produsenter kan jo ha forskjellige verdier, supplerer Storsæter.