-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bruker skyen til bedre veier
Med biler som prater med "skyen" skal Volvo og Statens Vegvesen samarbeide om direkterapportering av dårlige veier, og du kan være med som testpilot.
Det er langt fra tåkeprat som skjer når Volvo og Statens Vegvesen nå setter i gang et testprosjekt i Oslo-området – det er heller sky-prat. Bokstavelig talt.
For nå skal utvalgte biler rapportere om vei- og føreforhold direkte via en skyløsning. De innrapporterte dataene skal brukes til å gi andre bilførere i området relevant informasjon om hva de kan forvente lengre frem i veien, i tillegg til at Statens Vegvesen kan bruke informasjonen til å vite hvor de bør fokusere brøyteinnsats eller strøing.
Prosjektet kalles Road Status Information – RSI.
Så hvordan fungerer dette rent teknisk?
I alle nye Volvoer på den nye SPA-plattformen – fra og med nye XC90 – ligger teknologien klart for kommunikasjon med omverden. Et SIM-kort brukes for å logge på mobilnettverket, og informasjonen bilen plukker opp sendes til en sentral som Volvo huser.
Derfra sendes informasjon videre til andre bilførere og til Vegvesenet.
Hva slags informasjon er det snakk om?
I første rekke vil bilene måle friksjonsnivået. Det kan fortelle hvorvidt et veistrekke er glatt eller ikke. Dette kan ikke måles kontinuerlig – men kun når bilen akselererer, bremser eller svinger.
Men også temperatur, GPS-koordinater og til og med bruk av vinduspussere logges, og rapporteres.
Dette høres ut som mye rapportering fra hver enkelt bil?
I sum gjør det kanskje det, men Volvo og Vegvesenet lover at personvernet opprettholdes.
- Det er ikke interessant hvem som kjører. De fem første og fem siste minuttene av hver kjøretur blir ikke logget, slik at det ikke er noen mulighet for å registrere hjem- og jobb-adresser til de som bruker dette, sier Ane Dalsnes Storsæter, prosjektleder for Road Status Information hos Statens Vegvesen.
- Det sendes ikke informasjon om hver individuell bil, så det er ikke mulig å indentifisere hvor informasjonen kommer fra, sier Erik Israelsson, prosjektleder i Volvo.
Så kanskje jeg skulle melde meg på?
Ja, nå søkes det etter testpiloter. Øystein Herland, administrerende direktør i Volvo Car Norway, sier at de vil bruke sosiale medier for å finne aktuelle testpiloter.
- Det er fordi vi er på jakt etter de som er teknologisk interessert, og som synes dette virker morsomt, sier Herland og viser frem OBD-brikken som kan brukes på dagens Volvoer.
Volvo-modeller produsert fra og med siste halvdel av 2012 og fremover kan delta i prosjektet, som allerede er i gang.
Testpilotene vil riktignok ikke ha muligheten til å se systemet virke i praksis – for foreløpig er det «enveiskjørt».
- Testpilotene vil rapportere, men ikke se de forhold som det rapporteres om, sier Israelsson.
Det har både med kvalitetssikring og testing å gjøre – i tillegg til at instrumentene og skjermene i dagens Volvoer ikke er klargjort for å vise denne typen informasjon.
I fremtiden håper både Volvo og Vegvesenet at flere lager tilsvarende løsninger.
- Målet er jo at andre bilprodusenter også skal kunne gjøre noe tilsvarende, sier Israelsson.
Hvem er det da som skal ha ansvar for alle dataene som rapporteres? Er det Vegvesenet? Bilprodusentene?
- Nå kan jeg bare spekulere, men jeg ser for meg at hver bilprodusent tar ansvar for sine «egne» biler – og så kan skyene til produsent A og produsent B snakke med hverandre, og med myndighetene, sier Israelsson.
- Nå er vi inne i en testfase der vi kan sjekke hvorvidt dataene vi får er gode nok. Forskjellige produsenter kan jo ha forskjellige verdier, supplerer Storsæter.