-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Strålende norsk rallyinnsats
Både Andreas Mikkelsen og Mads Østberg har fått en god start på helgens VM-runde. I dag har mesteparten av kjøringen foregått i Norge.
Rally Sweden startet med en kort publikumsetappe på Karlstad Travpark torsdag kveld, og der slo svenske Pontus Tidemand til og satte en tid som skulle vise seg umulig å slå.
Selv om Pontus er svensk har han sterke bånd til Norge. Han er sønn av Henning Solbergs kone, Maud, og er under vingene til Even Management med Kongsvinger-mannen Erik Veiby i spissen, som også har Andreas Mikkelsen i stallen.
Pontus kjører en Fiesta i WRC2-klassen og skulle i prinsippet være sjanseløs mot de sterkere WRC-bilene, men den unge svensken kjørte i første duell på SS1 og satte en tid ingen andre klarte å matche.
Nærmest ham fulgte Citroën-fører Mads Østberg som slo verdensmester Sebastien Ogier i duell, noe som trolig ga Mads en god natts søvn før alvoret startet for fullt fredag.
VW-dominans
Ikke uventet har Volkswagen dominert dagens kjøring som i stor grad har foregått på norske veier. Sebastien Ogier vant SS2, SS3 og SS5, mens han finske kollega, Jari-Matti Latvala vant SS4 og SS7.
Når Andreas Mikkelsen så slo til med seier på SS8, er det kun to etapper som ikke er vunnet av en VW-fører. Ukrainske Protasov i en Fiesta WRC slo til med seier på SS6 ved Kirkenær mens belgiske Neuville vant SS9.
Sebatien Ogier hadde problem med vindusviskerne på sin Polo R WRC, og etter et forsøk på å fikse problemet glemte han å feste pinnene som holder panseret på plass.
Dermed blåste panseret opp og knuste frontruten, noe som medførte et lite tidstap, men ikke mer enn at han beholdt ledelsen.
Etter SS8 hadde Ogier en margin på 2,9 sekunder til Latvala og 11,5 til Andreas Mikkelsen. Mads Østberg lå på fjerdeplass, 27,1 sekunder bak teten mens Thierry Neuville holdt femteplass, 32,2 sekunder bak.
Vendepunktet
Det skulle imidlertid blir svært dramatisk på SS9. Neuville vant etappen, ett sekund foran Mikkelsen og 2,2 foran Chris Meeke i Citroën. Østberg ble bare nummer 8, men tapte ikke mer enn fem sekunder til Mikkelsen på etappen.
Men de som virkelig tapte tid her var de to VW-førerne som har ligget i tet hele dagen.
Ogier hadde en avkjøring som kostet ham nesten 40 sekunder mens Latvala plantet sin Polo solid inn i snøfonna og måtte ha dyttehjelp for å komme løs, noe som kostet ham åtte og et halvt minutt og med det, muligheten for en topplassering i rallyet.
Norsktoppen
Med norske øyne er det dermed en meget gledelig resultatlista når bare en kort publikumsetappe gjenstår av dagens kjøring.
Andreas Mikkelsen står øverst, 19,7 sekunder foran Neuville. Mads holder en foreløpig tredjeplass, 20,6 sekunder bak, mens Ogier har ramlet til fjerdeplass, 26,1 sekunder bak teten.
Henning Solberg ligger på foreløpig 9. plass, Eyvind Brynildsen er nummer 15 total og 2 i WRC2 mens Ole Christian Veiby er nummer 25 totalt i sin forhjulsdrevne Citroën, et imponerende resultat av unggutten som imponerte stort i sin Monte Carlo debut for en snau måned siden.
Anders Grøndal har slitt med problemer i sin nye bil og ligger på en beskjeden 36. plass i sammendraget.
Det skal kjøres åtte etapper lørdag og tre søndag før vinneren kan kåres. La oss håpe det blir god grunn til fortsatt å vifte med norske flagg søndag ettermiddag.