-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
En flottere Skoda
Skoda har akkurat skrudd lyskasterne på for at tredje generasjon av storbilen Superb skal skinne. Samtidig innvarsles en ny og friere stilling for Skoda som heretter i større grad kommer til å gå egne veier.
Jeg var skeptisk. De første bildene varslet bare en ny runde med en Skoda bastet og bundet til VWs frykt om at de plutselig blir for bra, og derigjennom for stor konkurrent til eksempelvis Passat.
Men noe har skjedd. Designsjef Jozef Kabans hånd om nye Superb sender signaler om hva vi kan vente de nærmeste årene fra Skoda når det årlige salgsvolumet fram mot 2020 skrus opp mot 1,5 millioner biler.
Ja, nye Superb er ikke bare tøff i trynet med oppstrammet front samt litt lavere og bredere profil. I tillegg lesses bilen ned med det meste av godteri fra VW-konsernets omfattende utstyrshyller. Dette er virkelig bra.
Kannibaliseringsfrykt
Og i den tanken forblir jeg noen minutter til det er min tur til å innta baksetet.
Der, inne i bilen, med nesa godt nede i detaljene, slår det meg nok en gang hvor sterkt VW-frykten for å gjøre Skodane – og især Superb – for gode, sitter i veggene. En brilliant Skoda Superb vil umiddelbart bli halvbror VW Passats største fiende på felles QBA-plattform.
Men la oss glemme sedanmodellen med den store bakluka (som nå ikke kan låses i «sedanposisjon slik tilfellet var med forgjengeren).
For om Superb faktisk er en ganske viktig bil i Norge, er sedanmodellen det ikke. Tre måneder etter norsk kundelansering i august, dreies lyskasterne mot stasjonsvogna, og sedanen stues vekk i en ganske dårlig opplyst krok der bare sedanentusiaster finner den.
Dette var Superb i Norge i fjor:
- 98,0 prosent diesel
- 64,8 prosent 4x4 (Haldex)
- 95,8 prosent stasjonsvogn.
Intet tyder på at bildet endres med tredje generasjon av Superb siden 2001 (2002 i Norge) er på plass.
Stadig større
Superb har vokst for hver generasjon. Fra lengde på 4,80 meter (gen 1) via 4,84 meter (dagens) til 4,86 meter for ny. Samtidig økes bredden og akselavstanden til henholdsvis 1,86 meter og 2,84 meter.
Det betyr i praksis enestående bakseteplass (målt til 80 cm etter BILs standard målemetode) og et hybelstort bagasjerom (øker til 625 liter med baksetet i bruk og til 1760 liter når all plass utnyttes maksimalt).
96 cm takhøyde bak (soltakvarianten) er ikke oppsiktsvekkende, men klassenormalt.
– Vi får fem bensinmotorer (125 til 280 hk) og tre dieselmotorer (120 til 190) hvorav to med 4x4 og en både med 4x4 og DSG (190 hk), opplyser Jan Erik Haugen, Skodas norske informasjonssjef.
Viktigste konkurrenter: Citroën C5, Ford Mondeo, Hyundai i40, Mazda 6, Peugeot 508, Subaru Legacy/Outback, Toyota Avensis, VW Passat
Motorer: | Bensin: 125/150/180/220/280 hk |
Motorer: | Diesel: 120/150/190 hk |
Mål: | 486/186/147 cm |
Akselavstand: | 284 cm |
Vekt fra: | 1300 kg |
Bagasjerom: | 625 – 1760 l |
Pris: | Neppe særlig over dagens modell som starter på 321.500. |