KTM X-Bow GT4
KTM X-Bow GT4
KTM X-Bow GT4

X-Bow med krutt

Nå ser det ut som om en Lamborghini-spesialist kan gjøre om KTM X-Bow fra en bue til en kruttønne.

Publisert Sist oppdatert

Det er kanskje ikke overraskende at KTM tar X-Bow-oppskriften et skritt videre.

Først var den et vanvittig morsomt innslag i den aller magreste klassen, der du også finner Ariel Atom.

Dobbel ekspertise
Så tok de den til GT4-racing, med gode resultater. Nå slår de seg sammen med Reiter Engineering og begynner virkelig å leke med racing-ideer – og dermed snakker vi plutselig et helt annet utseende også.

KTM er spesielt seriøse på off-road racing. De har vel dominert Dakar i femten år nå. Pål Andres Ullevålseter er en av deres ambassadører.

Reiter er spesielt seriøs på spesielle former for baneracing. De kaller seg «Home of the Racing Bull» - det er de som gjør Lamborghinis superbiler til en faktor å regne med i for eksempel Blancpain-serien.

Nå har de forresten begynt å bygge de nye Camaroene om til seriøst baneverktøy også.

På banen
Og, uten å fortelle andre detaljer enn prisen (€ 139.000), forteller de at den nye KTM X-Bow GTR er klar for å testes om noen dager, at den skal kjøre den såkalte «Balance of Performance»-testen og at den skal være klar for en rekke lag som har uttrykt interesse for GT4-racing, ganske snart.

X-Bow debuterte i 2009. GT-modellen – der GT betød full frontrute! – kom i 2013. GTR-endringene er de største i modellens historie. Og selvfølgelig er det nye karosseriet også tegnet av Kiska som står bak alle KTM-skapningene.

Hans Reiter skryter forresten masse av sikkerheten som monocoquen byr på. Han sier at bilen vil ha den mest moderne racing teknologien markedet kan by på, og at ikke bare prisen på bilen, men også utgiftene ved å holde den i konkurransedyktig racingtrim, vil holdes innenfor meget akseptable grenser.

Powered by Labrador CMS