-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Quant Junior
Vi har faktisk fulgt Quant, bilen som går på saltvann, ganske lenge. Nå innledes et nytt kapittel, det har kommet en junior-Quant.
Nunzio La Vecchia er – i motsetning til hva etternavnet antyder – slett ikke gammel. Men han begynner å bli erfaren som bilbygger.
Det er vel snart ti år siden han befant seg i Ängelholm-området og fikk bygget en konsept-utgave av noe han drømte om.
Den gang var det bare et skall, en antydning av en superbil, og han fortalte verken Christian von Königsegg, som bygde bilen for ham, eller meg, som beundret innsatsen, hva han egentlig hadde tenkt.
Nanoflow
Så dukket han opp igjen noen år senere, selvstendig denne gangen, med en fireseters super-reise-limousine som han påsto var, ikke bare en nullutslipps luksusbil med elmotorer, men en nullutslipps luksusbil med elmotorer der strømmen ble fremstilt av saltvann i en prosess som ikke etterlot seg noen spor.
Nanoflow kalte han dette, jeg har fremdeles ikke forstått hvordan det fungerer, men nå har han fått tyske skilt på en av saltvannsbilene sine. Det betyr TÜV-godkjenning, og det betyr tyske byråkrater, og det betyr ganske mange dokumenter og prøver – så kanskje vi skal begynne å tro på det.
Han lover oss i hvert fall en første prøvekjøring i løpet av året, i så fall skal jeg virkelig ta meg sammen og forsøke å forstå prinsippet. Men i mellomtiden skal jeg fryde meg over nyheten hans her i Genève.
Junior
Her dukket han nemlig opp med en liten Quant, Quantino er den selvfølgelig døpt. Lekker å se på (litt Infiniti-schwung over linjer og bølger), og med under fire meter er den en kompakt, men meget synlig, bybil med plass til 2 pluss 2.
«Hvem har designet den da?» er et naturlig spørsmål. «Jeg», svarer han på det også. Han gjør åpenbart alt selv. Mer enn alt, forresten, mannen har nemlig også gitt ut noen skiver, han er faktisk en ganske brukbar popsanger, med latinske røtter.
Urban-spec
Akkurat som på den store er det også her en motor for hvert hjul, men der den store byr på totalt 200 kW ganger 4 (litt over 1000 hk), nøyer den lille seg med 4 x 25 kW (136 hk).
Han lover at det skal holde til 200 km/t – mer enn nok for en bybil – der den store kan tenkes å by på 360 km/t.
Og mens den store har to saltvannstanker på 250 liter hver (holder til inntil 800 km), nøyer den lille seg med to tanker på 175 liter hver. Det skal kunne gi en rekkevidde på 1000 km!
Det var dette med en klype salt da. Men her skal man også kunne ta klypen med salt og blande opp med vannet, for å få effektivt drivstoff.
Jeg er fremdeles skeptisk, men han har, som sagt, lovet at jeg skal få prøve bilen selv.