-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Bilia Norge AS:
Mastertekniker, BMW Skøyen
-
Bilia Norge AS:
Servicemarkedssjef, Volvo Follo
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
McLarens New York Show
Den største nyheten hos McLaren i Genève, var at deres kommende 911-knekker skal debutere i New York i april.
Det er jo ikke mye vi vet om McLarens kommende folkevogn, bortsett fra at den heter P13 internt, at den deler monocoque (og sikkert også motor) med sine brødre, og at den skal lenger ned på Superbil-stigen – på høyde med Porsche 911.
Dessuten har Frank Stephenson, designsjef der, begynt med sjarmerende skjeggstubbevekst.
Men vi regner med at man fortsetter med omtrent de samme, lett forvirrende, typebetegnelsene som nå.
Med andre ord - dersom motoren trimmes ned til 500 hk, vil den hete 500S hvis den er uten tak, og hvis den blir enda forsiktigere i maskinavdelingen, vil den kanskje hete 450. Med 450C for Club. Det er i hvert fall en enda rimeligere utgave som skal debutere i Shanghai
Mer på gang
Frank Stephenson antydet imidlertid at det ville bli flere karosseriformer, jeg venter tre. Coupéen, Spideren og en egen GT-utgave som blir rommeligere (hvordan skal de få det til med den monocoquen?) og som blir en bil egnet til de lange transkontinentale reisene.
Jeg regner imidlertid ikke med den interforbundne opphengningen fra 650 S eller den modellens aktive aero. Alt over 4 sekunder til 100 og under 250 km/t vil bli flaut.
Jeg tror nok at den nye serien vil starte på rundt 130.000 pund. Et territorium der du finner topp-Porscher, BMW's i8 og Mercedes-AMG GT.
Se forresten ikke bort fra at det kan bli en helt skrapa modell også, kun for banekjøring. For det er en slik, bare at den tilhører de kraftigste, McLaren debuterte her i Genève.
Dette blir tre modell-serier på fem år. Imponerende.
Og, like imponerende: de solgte 1600 biler i fjor, en økning på 21 prosent. Og de regner med å bygge 2000 – 2500 av den nye Sports serien. Dermed er de på de 4000 per år som de sier er grensen for å gjøre denne operasjonen bæredyktig.
Med #BlackSwanMoments kan du forresten følge demaskeringen av den nye serien.
Track-day spesial
Men jeg nevnte track-day special. Det er det McLaren egentlig er i Genève for nå. Deres P1 GTR koster rett under 2 millioner pund, tilbys bare eksisterende P1-kunder. Når du legger sammen alt banker den ut 986 hk.
Den ble egentlig vist på Pebble Beach i august, men slik som den står i Genève er det den endelige utgaven. Det som først og fremst er gjort siden den gang, sier de som vet sånt, er å optimalisere aerodynamikken og kjølingen
V8-motoren på 3,8-literen gir nå 789 hk (opp fra gateversjonens 727), og elmotoren med sine 197 hk leverer 31 flere. Samtidig har man fjernet vekt i den avdelingen fordi man har hevet unna drivlinjekomponenter som er der for å gjøre bilen brukbar på landeveien.
Aerodynamikken syns ved den enorme hekkvingen som er fast og ikke bevegelig som på gateversjonen. Med 40 cm sitter den 10 høyere over karosseriet enn den du finner på den vanlige P1.
Dessuten har du skikkelige flaps ved forhjulene – det hele resulterer i 660 kg marktrykk ved 250 – 10 prosent mer enn normalen. Drag-reduksjons-hjelperne fra P1 er fremdeles på plass.
Vekten er nå nede på 1140 kg (P1 ca. 1400 kg), foran er sporvidden økt med 8 cm og bilen sitter enda 5 cm nærmere underlaget.
Full pakke
Den gule og grønne bilen som sto i Genève har den samme overflaten som den gamle F1 GTR, chassis 06R som kom på pallen i Le Mans 1995. Sponset av Harrods den gangen.
De som blir tilbudt denne bilen er de 375 som har kjøpt P1 til nå. I tillegg til bilen får de et kjøreprogram som ligger tett opptil det som Ferraris XX program inneholder.
Du får skreddersydd sete og kjørestilling, du får en tur i McLarens simulator som Grand Prix gutta bruker, og du får kvalitetstid med Frank Stephenson der dere kan diskutere hvordan den nye bilen din skal dekoreres.
Så får du prøvekjøre deg og den på Silverstone, før det blir track dager på Circuit de Catalunya i Spania.
Long tail
Men la oss avslutte med den virkelig nyheten: 675 LT ble avduket allerede mandag. Her betyr LT – longtail (det var nok derfor de hadde tatt med seg den gamle Long Tail Le Mans raceren), og dette er en lettere, tøffere og kraftigere (675 hk) utgave av 650 S.
Si gjerne at denne også er banefokusert (100 kg lettere enn utgangspunktet), men fremdeles får du med multimedia og air-con og til og med teppe på gulvet.
Det er en landeveisbil, men nå begynner hardcore virkelige å bety hard.
McLaren forteller at halvparten av alle 650 S-delene er byttet ut for denne nye modellen for å gjøre den mer ensrettet, og halvparten av motorinnmaten er også skiftet.
Dyre detaljer
Et ekstra poeng er at her kuttes ikke innsprøytningen når sju-trinneren skifter tenner – slik som skjer på alle andre landeveisbiler.
Det betyr at i sports-modus skifter girkassen dobbelt så fort som i gamle dager. Det at det blir litt uforbrent bensin igjen skaper jo bare ekstra fest og moro der den detonerer i det varme eksosrøret.
Mye nytt på aero-fronten også, med blant annet dobbelt så stor luftbrems. Bredere sporvidde bak gjør at karosseriet også er blitt et par centimeter bredere.
Hele denne pakken får deg til 100 på 2,9 – hvis du virkelig prøver. Og toppfarten er på ca. 333 km/t. Men hvor mye lenger er egentlig den Longe Tailen?
Ingen visste sikkert. Frank Stephenson trodde det kunne dreie seg om noen millimeter.
De visste ikke helt hvor mye mer heller. En vanlig 650 C koster 195.000 pund. Denne vil nok bikke 250K.