-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
BMW lanserer ladbar X5
BMW er klar med sin første ladbare SUV. Den kommer til en forhandler nær deg mot slutten av året.
Audi og Mercedes har så vidt rukket å lansere sine første plug-in modeller, og BMW har jo for lengst startet produksjonen av i8. Men X5 xDrive40e plug-in hybrid blir den første «vanlige» BMW-modellen som er ladbar.
Rask og nøysom
En toliters bensinmotor med 245 hk og 350 Newtonmeter sammen med en kraftig elmotor på 113 hk / 250 Nm, sørger for en samlet effekt på 313 hestekrefter.
Den gjør null til hundre på 6,8 sekunder mens toppfarten er elektronisk begrenset ved 210 km/t. Snittforbruket etter EU-syklusen er 0,33 liter på mila, tilsvarende et CO2-utslipp på 77 gram per kilometer.
Batteripakken ligger under bagasjerommet, men selv om den «stjeler» 150 liter av rommet under gulvet, har du fortsatt plass til 500 liter bak baksetene, og 1720 liter når disse legges ned.
Rekkevidden på ren eldrift er oppgitt til 31 kilometer, og du kan kjøre i hastigheter helt opp til 120 km/t. Dermed burde mye av den faglige småkjøringen kunne foretas på ren eldrift.
Mange lademuligheter
Bilen kan lades fra en vanlig stikkontakt, på de fleste offentlig tilgjengelige ladestasjoner eller via en spesiell BMW Wallbox. Det fins apper som lar deg kontrollere lading og aktivere klimaanlegg via en smarttelefon.
Via en Auto eDrive-knapp kan man velge forskjellige kjøremodi, som Auto, Max eDrive eller Sparemodus.
Innstilt på Auto velger bilen selv den mest fornuftige kombinasjon av el- og bensinmotor etter forholdene. Max eDrive gir ren elektrisk drift, mens man i sparemodus bruker bensinmotoren for å spare batteriene når man skal gjennom en utslippsfri sone.
Høye forventninger
– BMW X5 xDrive40e er en nyhet vi forventer oss mye av, sier Christian Gottschalk, markeds- og kommunikasjonsdirektør i BMW Norge.
– Siden konseptmodellen av X5 xDrive40e ble vist for en tid tilbake, har vi opplevd stor interesse i markedet, og vi ser frem til å levere de første kundebilene i løpet av året.
Les også: Plug-in på alt fra BMW
Vi kjørte en prototyp på X5 xDrive40e for et års tid siden, samtidig som vi fikk en innføring i annen fremtidsteknologi BMW jobber med.
Bilen har et høyt utstyrsnivå som blant annet inkluderer adaptivt understell med luftfjæring og navigasjonssystemet Professional som tar hensyn til topografi og veiforhold når du har lagt inn en destinasjon, noe som reduserer forbruket.
– BMW X5 xDrive40e blir tilgjengelig i Norge fra november 2015. Prisene forventes klare i juni, sier Gottschalk.