Lyser der du ser

Svingbare frontlykter har vi kjent lenge – men hva med lykter som lyser der øynene dine ser? Det jobber Opel med.

Publisert Sist oppdatert

Frontlykter som svinger med rattet ble for alvor kjent på Citroën DS på 1960-tallet, men som på så mange andre områder var DS altfor avansert for sin tid. Det skulle derfor bli lenge før svingbare hovedlykter ble et vanlig syn i trafikken.

I nyere tid har Opel vært en av pådriverne for lysteknologi, og nå jobber de med lykter som kan lyse der øynene dine ser – ikke hvor hjulene peker.

Universitetssamarbeid
– Vi har jobbet i to år med dette prosjektet der retning og intensitet på lyset blir styrt etter hvor føreren retter blikket. Jo mer vi forstår av denne teknologien, jo mer intensivt har vi jobbet videre, sier Ingolf Schneider, sjef for lysteknologi hos Opel. Utviklingsprosjektet pågår i nært samarbeid med Opels tekniske utviklingssenter og det tekniske universitetet i Darmstadt.

I all enkelhet er systemet et kamera som peker mot føreren, og programvare som registrerer bevegelse i ansiktet ved hjelp av holdepunkter som øyne, munn og nese.

Fra webcam til infrarødt
Slik programvare har eksistert i mange år allerede. Blant annet bruker spillkonsollen Xbox slik teknologi for styring i en del spill.

Men til bruk i bil har det ikke vært veldig aktuelt – i hvert fall ikke før nå.

Teknologisk startet utviklingen hos Opel med et enkelt webkamera, men det ble raskt avslørt at dette ikke var nøyaktig nok. Dermed måtte det litt finere utstyr til.

Infrarøde sensorer og fotodioder skanner førerens øyne mer enn 50 ganger i sekundet – også i mørke forhold. Informasjonen brukes til å justere lyskjeglen både horisontalt og vertikalt.

Myke lysbevegelser
Men mennesker flytter øynene mer enn vi kanskje tror. Små bevegelser og fokusjusteringer hele tiden, kunne raskt ført til et lysbilde foran bilen som hoppet og danset i alle retninger. Derfor er det også lagt inn en liten forsinkelsesalgoritme, slik at lysbevegelsene blir myke og tilsynelatende naturlige.

Fortsatt er denne teknologien et stykke unna serieproduksjon, men det viser i det minste at bil-ingeniørene stadig kommer på lysende ideer.

Powered by Labrador CMS