100 år med Philips billys

100 år med Philips billys
Teknisk direktør Peter Stolk
100 år med Philips billys

100 år med Philips billys

100 år med Philips billys

100 år med Philips billys

100 år med Philips billys

100 år med Philips billys

100 år med Philips billys

100 år med Philips billys

100 år med Philips billys

100 år med Philips billys

100 år med Philips billys

100 år med Philips billys

100 år med Philips billys

100 år med Philips billys

100 år med Philips billys

100 år med Philips billys

100 år med Philips billys

100 år med Philips billys

100 år med Philips billys

100 år med Philips billys

100 år med Philips billys

100 år med Philips billys

100 år med Philips billys

100 år med Philips billys

100 år med Philips billys
Vanlig halogenpære
100 år med Philips billys
X-treme Vision
100 år med Philips billys
H1 halogen
100 år med Philips billys
H4 halogen
100 år med Philips billys
H7 halogen
100 år med Philips billys
Luxeon LR4 LED-pære
100 år med Philips billys
Luxeon LR4 LED-pære
100 år med Philips billys
Laserlys
100 år med Philips billys
Laserlys
100 år med Philips billys
Laserlys

100 år med billys

Philips har lagd billys i 100 år. Det startet med karbid og har foreløpig kulminert med laserteknologi. Men hva vil fremtiden bringe?

Publisert Sist oppdatert

Philips har vært en pådriver innen billys siden starten i 1914. De hevder å være verdens største produsent innen dette feltet, en av tre biler globalt og hver annen bil i Europa har pærer fra Philips.

For å markere sitt jubileum inviterte Philips presse fra hele Europa til Barcelona, der eneste norske representant var bladet Bil / BilNorge.no.

Under arrangementet ble vi med på en tidsreise gjennom 100 års utvikling, og det er liten tvil om at utviklingen har vært enorm fra de 100 år gamle karbidlampene til dagens hvite LED- og laserlys.

Hastighet krever lys
Da Philips startet utviklingen av billys i 1914 kjørte bilene i maks 30 km/t og lysteknologien var basert på karbid – enkle lamper som hadde en reflektor bak og et enkelt glass foran en levende flamme. Når man vet at det ikke fantes gatebelysning utenfor de tetteste bysentra, må det ha vært ekstremt krevende å kjøre i mørket.

–Etter hvert som hastigheten og trafikken økte, ble det viktig å se lengre frem, sier Peter Stolk, teknisk direktør (CTO) hos Philips Automotive. –Philips har vært opptatt av å sette nye standarder og gjøre trafikken tryggere for milliarder av bilførere verden rundt.

En samtale mellom to menn i begynnelsen av 1920-årene ble sentral for utviklingen av elektrisk billys. Da møttes Henry Ford og Anton Philips, og Fords Model T ble en av de første biler med Philips halv-Watt pærer.

Siden har Philips forblitt en pioner innen billys. Halogenlys (H1, H4 og H7), så vel som de første asymmetriske pærer, var basert på Philips-patenter. Og utviklingen i denne sektoren har vært sterkt akselererende de senere årene.

Designlys
–For noen år siden var det ikke mulig å se hva slags bil du hadde i ryggespeilet. I dag er hovedlys i kombinasjon med LED-striper en del av et merke eller en modells signatur. I samarbeid med bil- og lykteprodusenter arbeider vi kontinuerlig med ny design for fremtidige modeller, sier Stolk.

Audi var tidlig ute med såkalte signaturlys, i dag er dette blitt standard også på rimelige småbiler. Men LED hovedlys er fortsatt forbeholdt mer eksklusive modeller. Ifølge Philips har 91 prosent av den globale bilparken halogenlys, mens 8 prosent har xenon og bare 1 prosent har LED hovedlys.

Synet svekkes
Det er en kjensgjerning at mørkesynet blir dårligere etter hvert som man blir eldre. En undersøkelse gjort for Philips i Tyskland viser at 37 % av alle 50-åringer sliter med å se i mørket.

Norges Optikerforbund forteller at man allerede som 40-åring trenger dobbelt så mye lys for å lese en bok som en 20-åring, og at det samme gjelder i trafikken.

Derfor bruker Philips store ressurser for å utvikle bedre lys for massene. X-treme Vision kan erstatte en tradisjonell halogenpære og gi inntil 130 prosent mer lys. En ekstra strålelengde på 50 meter tilsvarer to sekunder mer reaksjonstid når man kjører i 80 km/t.

Lysende fremtid
De senere årene har Philips forsket mye på LED-lys som i dag primært dreier seg om skreddersydde for- og baklys for de mest eksklusive bilmerkene.

Slike løsninger er i dag for kostbare til å kunne anvendes på rimeligere bilmodeller, men Philips har utviklet en LED-pære, Luxeon LR4, som kan gjøre det mulig for småbiler å ta i bruk LED-teknologi.

De nye, standardiserte LR4-pærene er en teknisk revolusjon som kan gjøre det kostnadseffektivt å utstyre rimelige volummodeller med elegant LED-belysning.

Visuelt
Med LR4 er mulighetene for styling nærmest endeløse, enten det gjelder reflektor-utforming, «pekende» retningslys og andre optiske utfordringer. I tillegg har LR4-pærene ekstremt lang levetid – med stor sannsynlighet lenger enn bilens. Fra starten kan de nye pærene fungere i baklys, men etter hvert også som retningslys framme.

Philips har også gjort inngående studier av laser som lyskilde. Fordelene er at lyskilden da kan plasseres et annet sted enn selve reflektorene, noe som åpner helt nye muligheter for designere.

Foreløpig er kostnadene for høye til at laserlys kan erstatte halogen og LED, så Peter Stolk mener LED sammen med tradisjonelle halogenlamper vil dominere markedet i overskuelig fremtid.

Powered by Labrador CMS