V8 i påskefjellet
V8 i påskefjellet
V8 i påskefjellet
V8 i påskefjellet
V8 i påskefjellet
V8 i påskefjellet

Påsketransport med gromlyd

Har du gode høyttalere koblet til PCen din, bør du sjekke lyden på disse Bombardier snowmobilene som tar påsketurister fra Tyin til Eidsbugarden og fra Båtskaret til Bygdin.

Publisert Sist oppdatert

Jotunheimen og Valdresruten Bilselskap, bedre kjent som JVB, har 12 Bombardier beltebiler som opererer disse strekningene i vårmånedene. Selskapet er store på busstransport og sørger for at beltebilene korresponderer med ekspressbussene på Tyin. Vil du ta en tur, må du bestille plass.

Mange påsketurister blir fraktet til og fra Eidsbugarden i disse charmerende kjøretøyene, som er utstyrt med 350 kubikktommers (5,7-liters) V8 Chevrolet-motorer med Edelbrock-topp og Weber-forgassere, som yter 300 hk. Mye av kapasiteten om bord benyttes for mat til turisthytta Fondsbu og Eidsbugarden hotell. Men fylles de opp med turister er det plass til 12 – 14 personer innvendig og mye bagasje på taket.

Bombardier-historien
Joseph-Armand Bombardier startet produksjon i Quebec i Canada i 1942. De første Bombardier beltebilene ble satt inn på strekningen Tyin – Eidsbugarden i 1948. Eldste kjøretøy som JBV har er fra 1952 og nyeste er 1976-modell. Beltebilene ble levert av Colbjørnsen AS i Oslo. Johnny Colbjørnsen startet et meglerfirma i 1916, men gikk snart over i bilbransjen. I 1919 fikk han kontakt med amerikanske F.W.D. som bygde tunge, firehjulsdrevne lastebiler. Slik spesialredskap var det bruk for, Akers Veivesen ble den første kunden.

FWD-importen varte helt til slutten av 50-tallet, men da hadde man lenge hatt agenturet på noe annet som også tok seg godt frem i terrenget.

I 1946 ble man representant for L’Auto Neige Bombardier Limitée. Beltetraktoren derfra het Muskeg og var en typisk anleggs-maskin, mens Snowmobile fort ble det nye kommunikasjonsmidlet på snødekte vidder. Etterhånden ble det også snøscootere (Varg og Bamse var de norske merkenavnene) men det var Snowmobile som var det ledende produktet.

I 1955 skrev Aftenposten at «Finnmarksvidda uten snowmobil vil være som Oslo uten trikk». 130 Snowmobiler ble importert de første par årene. Noen av dem er fremdeles svært så aktive.

For ti år siden la Colbjørnsen & Co ned driften. De siste årene hadde de importert Kawasaki motorsykler.

Men på en måte kan man si at ringen er sluttet. I dag er det Bombardier som eier det gamle Strømmen Værksted der de i sin tid bygde store lastebiler, som ofte konkurrerte med Johnny Colbjørnsens F.W.D.-biler.

Selskapet Bombardier er i dag store på tog, trikker, fly, snøskootere og mye annet innen transport.

For bil- og motorinteresserte er lyden helt rå. Sjekk videoen og skru opp lyden på høyttalerne dine!

Powered by Labrador CMS