McLaren 570S Coupé
McLaren 570S Coupé
McLaren 570S Coupé
McLaren 570S Coupé
McLaren 570S Coupé
McLaren 570S Coupé
McLaren 570S Coupé
McLaren 570S Coupé
McLaren 570S Coupé
McLaren 570S Coupé
McLaren 570S Coupé
McLaren 570S Coupé
McLaren 570S Coupé
McLaren 570S Coupé
McLaren 570S Coupé
McLaren 570S Coupé
McLaren 570S Coupé
McLaren 570S Coupé
McLaren 570S Coupé
McLaren 570S Coupé
McLaren 570S Coupé
McLaren 570S Coupé
McLaren 570S Coupé
McLaren 570S Coupé
McLaren 570S Coupé
McLaren 570S Coupé
McLaren 570S Coupé
McLaren 570S Coupé
McLaren 570S Coupé
McLaren 570S Coupé

McLaren blir storprodusent

Med den nye "lille" modellen tar McLaren sikte på 4000 biler per år. Da passerer de i hvert fall Lamborghini.

Publisert Sist oppdatert

Selv om det ikke er før i morgen at lakenet skal dras av den nyeste McLaren, har de gitt oss nesten alle detaljene allerede i dag.

Det eneste de ikke har sagt noe om er prisen, men siden de fleste regner med at den vil ligge på rundt 145.000 pund, har det allerede dukket opp bekymrede røster som ikke helt forstår hvordan McLaren da skal kunne fortsette å selge neste modell oppover på skalaen.

650 S vil da koste 40.000 pund mer, men ifølge papir-spesifikasjonene vil den bare by på ca. 10 prosent mer i ytelse og egenskaper.

Først i ny serie
Den nye modellen er altså den første i det McLaren kaller Sports Series som dermed åpenbart ligger under deres Super Series og Ultimate Series.

Men med 570 hester, det er derfor den heter 570S, er det ikke akkurat noen allemanns-bil. Den prises altså over den dyreste 911 og under den billigste Ferrarien og har bedre bagasjeplass enn noen av dem!

Men dette er bare starten. Allerede om noen måneder kommer neste medlem av Sports Series som visstnok blir enklere, ikke fullt så hestekreftete og til en lavere pris.

Sammen med alle de «billig»utgavene som kommer fremover, regner McLaren med å kunne fremstille 4000 biler i 2017 – vesentlig opp fra fjorårets nesten 1700 biler, og vesentlig mer enn for eksempel Lamborghini som vaker rundt 2.500.

Felles gener
McLaren klarte å tjene penger på sportsbilene sine allerede i 2013, og det er ingen grunn til at ikke den fortjenesten skal fyke til værs med økt volum. Både motor og den sentrale bærende kullfiber-monocoquen er i prinsippet lik for alle de tre seriene.

Det kan nesten se ut som om karosseriene er identiske også, men det er de i hvert fall ikke. Selv om det er en rekke familielikheter, fra kanalene som leder luften inn der bak, via det dråpeformede glasshuset til dørene som svinger opp. Ingen er i tvil om hva dette er.

Men målene er mer kompakte – nesten identiske med en 911 eller R8, og det er mye aluminium i karosseriet, der du finner kompositt-materialer på de store modellene.

Motoren er altså 3,8-liters utgaven av den de kaller M838TE – en lystig enhet som gjerne drar 7000 omdreininger pluss, og som aktiviserer bakhjulene gjennom en 7-trinns DSG-kasse.

Moderat
Motoren gjør at bilen blir medlem av 200 mph-klubben (toppfart 328 km/t) og at den allikevel «bare» slipper ut 258 gram CO2 per km er egentlig ganske bra.

Bra for McLaren i hvert fall. Det betyr at bilen ligger under «gas-guzzler»-grensen i USA. De slipper med andre ord å betale ekstra avgift for høyt forbruk.

Her er det både lagt vekt på nye elementer i opphengningen - adaptive dempere og krengninsstabilisator både foran og bak - og luksus i interiøret. Aldri har McLaren hatt en så omfattende katalog med muligheter for å spesialtilpasse arbeidsplassen.

De lover oss null til hundre på 3,2 sekunder, og null til tohundre på 9,5. Og en vekt på 1313 kg. Fotavtrykket måler 453 x 201 cm mens den rager 120 cm over asfalten.

Dessuten – og det er ganske hyggelig – de presiserer at vektfordelingen er 42/58. Det betyr at når du har klikket deg fra Normal, via Sport, til Track-innstillingen, er du klar til å hente ut overstyringstendenser av den typen vi andre ikke har opplevd siden Skoda 1000 MB – og da var ikke hastigheten like utfordrende.

Powered by Labrador CMS