-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
Kia i konseptform
Den antyder neste generasjon kompaktbiler, sier Kia om sin nyeste konseptbil som debuterte på Seoul-utstillingen i dag.
Da er det nok Cerato de tenker på – en bil som har vært ganske uaktuell for det norske markedet der vi ikke lenger er særlig interessert i noe som antyder sedan – i hvert fall ikke i de lavere segmentene.
Men de kaller den nye modellen Novo – hvilket kanskje antyder at de tenker nytt. I hvert fall ser det ut på bildene som om denne er meget mer orientert mot den nye firedørs coupé-lignende tendensen som vi ser så mange eksempler på for tiden.
Bilen er bygget på et Cerato-chassis, men det eneste som er oppgitt av spesifikasjoner er at denne er utstyrt med en 1,6-liters turbo GDI-motor koblet til en 7-trinns dobbelclutch-kasse. Men det er allikevel nok av spennende ting å legge merke til.
Kule detaljer
Først og fremst de bakhengslede bakdørene – hvis de overlever helt til produksjon blir dette en lille-Rolls.
Men jeg liker også hvordan linjene fra forskjermene går bakover i en ganske skarp skulderlinje og gjør profilen ganske spennende. Aluminium-intarziaen på fordørene med luftutslippet, som gjentas i aluminiumprofilen over bakruta, er også et ganske spennende innslag.
Interiøret er selvfølgelig moderne og minimalistisk, med alt du kan tenke deg av berøringsskjermer, og av det slaget vi bare kan drømme om, for i produksjon blir det som regel ting mørkt og klamt og innestengt.
Spesialdekk
Typiske konseptdetaljer er for eksempel laserlys nede i fangerne, og – ikke minst – de spesielle dekkene. De kaller utformingen av dem for «adaptiv konkav profil». Poenget er at banen er bølgeformet slik at det 20-tommers dekket har to separate kontaktpunkter mot underlaget.
Lav rullemotstand rett frem, god bakkekontakt ved kurvekjøring.
Egentlig er ikke dagens Cerato helt moden for utskifting ennå, men de som spekulerer sier at den neste, Novo-baserte, godt kan være på gaten i 2016.