Toroidion 1MW Concept
Toroidion 1MW Concept
Toroidion 1MW Concept
Toroidion 1MW Concept
Toroidion 1MW Concept
Toroidion 1MW Concept
Toroidion 1MW Concept
Toroidion 1MW Concept
Toroidion 1MW Concept
Toroidion 1MW Concept
Toroidion 1MW Concept
Toroidion 1MW Concept
Toroidion 1MW Concept
Toroidion 1MW Concept
Toroidion 1MW Concept
Toroidion 1MW Concept
Toroidion 1MW Concept
Toroidion 1MW Concept
Toroidion 1MW Concept
Toroidion 1MW Concept

James Watt hedres

Det må være hyggelig for James Watt å få verdens kraftigste elbil oppkalt etter seg. Nå er finske MegaWatt presentert.

Publisert Sist oppdatert

Vi har fortalt om den før i notis-form, men det var på Top Marques i Monaco at finnene endelig kunne vise den frem i levende live.

Nå kom det dessverre ikke noe mer forklaring på finnenes kjapp-skift batteripakke, men hele poenget, fortalte de da de startet, var å bygge en bil som kunne konkurrere på Le Mans. Da snakker vi nesten 5000 km og greie hastigheter.

Dette dreier seg altså om finnenes superbil, bygget av noen folk som blant annet har vært aktive hos Valmet, både i selskapets Porsche- og Think-periode.

Og det de altså har bygget er en superbil der superbatteriene skal kunne skiftes like fort som et vanlig pitstop på Le Mans tar.

La oss håpe mesteparten av innsatsen så langt har gått til det tekniske, for styling-messig finnes det fremdeles en del ugjort.

Hummer og kanari
Hva skal jeg si? En Corvette-profil, med spor av TVR, men her funker ikke akkurat det. Fordi den rare, runde kupeen blir litt fjollete oppå det store volumet med en front som minner ikke så lite om Porsche 928.

Og dersom det er noe en superbil bør ha, så er det selvtillit. Men se denne rett i øynene, og den har ikke noen frontal personlighet i det hele tatt. Og hekken forteller heller ikke mye om 1000 kiloWatt (ca 1360 hk) – den er mye mer en soft iPhone enn muskler her.

Men foreløpig vet jeg altså ikke særlig mer enn sist, bortsett fra at bildene er virkelige og ikke renderinger. Men når det dukker opp flere detaljer om Toroidion skal vi nok kanskje bringe dem videre.

Powered by Labrador CMS