Sterk økning for avvikerne

Ferske tall viser at biler med alternativer til fossilt drivstoff økte med nesten 30 prosent i Europa, første kvartal.

Publisert Sist oppdatert

Endelig har registreringsmyndighetene i Europa for alvor begynt å telle biler eller drivlinje-utforming. Og ACEA, sammenslutningen av bilindustrien i Europa, som summerer disse tallene, har begynt å utgi kvartalsstatistikker om utviklingen.

Dermed kan vi slå fast at selv om Norge ligger høyt oppe blant de som tidlig tar til seg ny teknologi, er vi langt unna toppen. Og mens salget av biler med alternative drivlinjer økte med 28,8 % i Europa første kvartal, økte tallet på elbiler (inkl. plug-in hybrider og hydrogenbiler) med nesten 120 prosent.

Høyt utgangspunkt

Det er forresten verdt å merke seg hva som skjer i nabolandene. I Danmark økte elbilsalget med mer enn 100 %. I Sverige med 65 % og i Finland med 55.

På hybrider ligger vi også godt etter, 2.799 slike biler her hjemme i første kvartal, det tilsvarer en økning på 15 %. I Europa lå totalvolumet for denne kategorien på 60.000 biler, og det tilsvarte en økning på over 20 %

Og dersom vi skal se på de gassdrevne er vi virkelig sinker. 3 slike biler i første kvartal, en nedgang fra 9 i samme periode i fjor. Mens totaltallet i Europa endte på 63.000 og en økning på 16,5 %.

Gass i Italia

Men akkurat som forholdet er for Norge og el, var ikke Italia-økningen imponerende. Bare 18 % siden de hadde så mange gassbiler i fjor også.

Det mest progressive markedet ble Storbritannia. Der økte AFV med 64 %, så kom Frankrike med 34 % økning. Norge slo til med 33 % og så kom Italia (18 %) og Tyskland med 11,3.

Norge endte med totalt 10.900 AFV’er. Det var bare Italia, Storbritannia, Frankrike og Tyskland som lå foran oss. Og dersom vi måler AFV’ene som markedsandeler, er det ingen som kommer til å slå oss på lenge ennå.

Powered by Labrador CMS