-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
ESP runder 20
Gode beregninger forteller at ESP har hindret 200.000 ulykker og reddet 6000 menneskeliv. Nå fyller denne viktige assistenten 20 år.
Det er ganske unison enighet om at etter sikkerhetssele og kollisjonspute, er ESP den viktigste sikkerhetsinnretningen for en bil.
Det er egentlig rart det fikk lov til å hete ESP. For det første var det et for lengst innarbeidet Star Wars-type uttrykk: Ekstrasensorisk Persepsjon – evnen til å oppfatte uten å bruke de etablerte sansene våre.
Og for det andre var det tyskerne som gjorde systemene populære for personbiler. Men vi får kanskje være galde for at navnet endte på ESP, Electronic Stability Program – for på tyske heter det Schleuderschutz – og det ordet hadde ikke overlevd lenge i en bilbrosjyre.
Viktig livredder
Et tysk forsikringsselskap har gått inn i materialet og regnet ut at mellom 2000 og 2013 har ESP hindret bilulykker med personskade 200.000 ganger – i 6000 av disse tilfellene er menneskeliv reddet.
Første gang ESP ble bygget inn i en Luksus-Mercedes var i mai 1995 – 20 år siden, men svenskenes elgtest akselererte utbredelsen. Da de taket en A-Klasse to år senere, besluttet Daimler at systemet skulle inn i alle, helt ned til A-Klasse og Smart.
Obligatorisk
Etter ti år hadde 25 % av alle tyske biler stabilitets-utstyret om bord, fra november 2011 ble det obligatorisk for alle personbiler og nå gjelder påbudet også for alle nyttebiler.
Men selv etter 20 år har ikke bransjen bestemt seg for at ESP-uttrykket skal brukes konsekvent. Fremdeles er det mange bilprodusenter som bruker andre betegnelser – noe som for eksempel har ført til at «biltester» har påstått at bilen ikke har ESP.
Hvilket altså kan stemme, den har kanskje SST – men det betyr ikke at den ikke har stabilitetskontroll.
Derfor denne quizen for nerder. Føy riktig bilmerke til dette lokale navnet på stabilitets-systemet. NB: noen kombinasjoner kan ha flere riktige svar.
- AFS
- ASC
- CST
- DSC
- DSC (med DTC)
- DSTC
- ESC (med VSA)
- MSP
- MULTIMODE
- PCM
- PCS
- PSM
- StabiliTrac
- TRAC
- VDC
- VDIM
- VSA
- VSC