Skoda på GTI-treff

Skoda på GTI-treff

Skoda på GTI-treff

Skoda på GTI-treff

Skoda R5 Combi Concept

Skoda R5 Combi Concept

Skoda R5 rallybil

Skoda R5 rallybil

Skoda R5 rallybil

Skoda R5 rallybil

Skoda R5 rallybil

Skoda R5 rallybil

Skoda R5 rallybil

Volkswagen Golf GTI Club Sport

Volkswagen Golf GTI Club Sport

Volkswagen Golf GTI Club Sport

Volkswagen Golf GTI studentbil-prosjekt

Volkswagen Golf GTI studentbil-prosjekt

Volkswagen Golf GTI studentbil-prosjekt

Volkswagen Golf GTI studentbil-prosjekt

Volkswagen Golf GTI studentbil-prosjekt

Volkswagen Golf GTI studentbil-prosjekt

Volkswagen Golf GTI studentbil-prosjekt

Volkswagen Golf GTI studentbil-prosjekt

Volkswagen Golf GTI studentbil-prosjekt

Volkswagen Golf GTI studentbil-prosjekt

Volkswagen Golf GTI studentbil-prosjekt

Seat Leon ST Cupra

Seat Leon ST Cupra

GTI-treff til helgen

I helgen arrangeres det årlige GTI-treffet i Østerrike for 34. gang. Her blir det fest og moro i fire dager til ende.

Publisert Sist oppdatert

Det som startet som et entusiasttreff for Golf GTI-eiere har gjennom årene utviklet seg til et gigantisk show som strekker seg over fire dager og trekker rundt 200.000 entusiaster.

Det er ikke lenger bare Volkswagen som er representert, men også familiemedlemmene Audi, Skoda og Seat.

Vi har allerede presentert et par av spesialmodellene som skal stilles ut i Wörthersee – som Audi TT Clubsport Turbo og Skodas FunStar bygget av yrkesskoleelever.

Rally-inspirert
Men det kommer flere spesialutgaver. Skoda har i alle fall én til – de kaller den Fabia R5 Combi, og som navnet indikerer er den inspirert av den nylig lanserte rallybilen med samme navn.

Det ser man på fargekombinasjonen, men også på den brede fronten med store luftinntak, sideskjørt og en solid hekkspoiler plassert over bakluka.

Under panseret sitter en 1,6-liters turbomotor koblet til en femtrinns sekvensiell girkasse, akkurat som i rallybilen.

Og selvsagt stiller også Skoda ut den nye R5 rallybilen som har en viss tilknytting til Norge. To av sjåførene som ratter bilene i WRC2-mesterskapet er nemlig under paraplyen til norske Even Management – finske Esapekka Lappi og svenske Pontus Tidemand.

Variasjoner over GTI
Volkswagen stiller med minst to spesialbiler under eget merke i Wörthersee. De har foreløpig sendt ut skisser av en modell de omtaler som Golf GTI Club Sport og røper at denne får 265 hestekrefter (35 mer enn Performance-modellen som selges i Norge).

I tillegg har den en boost-funksjon som gir ti prosent mer effekt over et kort tidsrom. Dermed nærmer Golf GTI Club Sport seg Golf R som har 300 hester.

Også hos Volkswagen har en gruppe studenter fått frie tøyler til å bygge sin egen bil fra en såkalt «body-in-white».

Gruppen består av fire jenter og ni gutter i alderen 17 til 25, og frem til avdukingen i Wörthersee er de hemmelighetsfulle om detaljene rundt optiske og tekniske detaljer, hjuloppheng, drivlinje, seter og hjuloppheng.

Vi har ikke hørt noe fra Seat foreløpig, men vi kan nok regne med at de også har bygget noe spesielt for anledningen.

De har jo ellers en flunkende ny Leon ST Cupra stasjonsvogn med inntil 280 hk som gjør null til hundre på seks blank – et mulig alternativ for GTI-entusiaster med familie.

Powered by Labrador CMS