Færre ulykker med nødbrems

Nå er det endelig dokumentert hvor effektiv automatisk nødbrems er.

Publisert Sist oppdatert

EuroNCAP og den australske motparten ANCAP har i dag lagt frem en rapport med tittel «Effectiveness of Low Speed Autonomous Emergency Braking in Real-World Rear-End Crashes».

Køhjelp
Autonomous Emergency Braking (AEB) – også kjent under navn som City Break – er de senere årene gjort tilgjengelig som standard- eller tilleggsutstyr i mange nye biler. Systemene er ment å hindre sammenstøt, primært under køkjøring i tettbygde strøk.

Vanligvis fungerer systemene i hastigheter opp til mellom 30 og 50 kilometer i timen. Tidligere studier har beregnet at systemene vil ha god effekt i lave hastigheter, men så langt har det vært få bevis på at systemene er effektive i reelle situasjoner.

Rapporten som nå er publisert forteller at:

  • AEB-teknologi fører til 38 prosent reduksjon i antall påkjørsler bakfra
  • det er ingen reell forskjell mellom effekten av systemene i urbane eller mer landlige strøk
  • Meta-analyse er en effektiv metode for å kombinere data fra flere land

Publikasjonen konkluderer med at AEB-teknologi bør tas i bruk i flest mulig biler for å oppnå maksimale fordeler.

Ekspertise
EuroNCAP og ANCAP har satt ned en gruppe som samler eksperter fra myndigheter, industri, konsument- og forsikringsorganisasjoner. Gruppen samkjørte og analyserte data fra fem europeiske land pluss Australia via meta-analyse.

Resultatene viste 38 prosent reduksjon i antall påkjørsler bakfra for biler utstyrt med AEB sammenlignet med tilsvarende biler uten automatisk nødbrems. Det var ingen statistisk forskjell mellom ulykker i urbane (<60 km/t) og landlige strøk (>60 km/t).

- Undersøkelsen støtter tydelig vår beslutning om at AEB er påkrevet for å oppnå maksimal score i kollisjonstester. Fortsatt overvåking av «real-world» ulykker vil forbedre måten vi deler ut stjerner på, sier Michiel van Ratingen, generalsekretær i EuroNCAP.

Powered by Labrador CMS