Fremskritt - for øret

Det hender det kommer nyheter - nyheter av dimensjoner - som ikke syns. Her er en fra Bose.

Publisert Sist oppdatert


Selvfølgelig er det mulig at dette har forekommet tidligere og i andre biler, så jeg kommer ikke til å påstå at det er første gang i verdenshistorien. Men jeg påstår allikevel at dette er et fremskritt jeg ser frem til.

Ser? Jeg mener, hører frem til. Det er nemlig lyd det dreier seg om.

Til den nye MX-5, som Mazda dessverre ikke kan servere oss før høststormene begynner å sette sitt preg på omgivelsene, har Bose utviklet et lydsystem som merker om taket er oppe eller nede.

De av dere som har sans for kabrioleter (dere kan forresten også se frem til kabriolet-innslaget i neste BIL, på plass i bladhyllene neste onsdag) vet at det er ganske stor forskjell på lydbildet om taket er der, eller ikke.

Med andre ord: Det er ikke lett å høre musikk eller tale fra høyttalerne uten å skru volumet skikkelig opp i en kabrio.

Dette har Bose gjort noe med, og ikke - slik vi normale kabrio-førere gjør - ved å skru opp volumet til det drukner vindstøy og dekkstøy og all den andre vakre musikken som produseres av en åpen bil.

Her sørger systemet, i følge Bose, for å justere equilizerne slik at «clarity and musikal details» blir spesielt fremhever over bakgrunns-støyen.

De bruker en liten mikrofon inne i bilen for å analysere både mengden av, og kvaliteten på, bakgrunnslyden, og så booster de spesielle frekvenser i det du lytter til, for å kompensere for den.

AudioPilot2 kaller de systemet - og nok en gang må jeg tilstå uvitenhet. Hva i all verden var AudioPilot1?

Selve lydystemet, uansett bakgrunnsstøy, består av nye 20-tommere i hodestøttene, et par 6,5 tommere i hver dør, to tweeters i hver A-stolpe og en 5,25 tommers woofer i en 6 liters boks foran passasjerens føtter. Og så har du en 7 kanals digital forsterker som de har funnet plass til under rommet der taket lagres når det er nede.

Så står det mest spennende tilbake: å få lyttet til dette, og slå fast at vi virkelig har en innovasjon på gang.

Powered by Labrador CMS