-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tiltalende Renault
Renault Kadjar er nærmest en fransk kloning av en japansk doning. Resultatet er tilsynelatende vellykket.
Renault Kadjar skal bli den nye storselgeren til et merke som i mange år har vært ganske så marginalt i det norske markedet. I år kommer det mellom 400 og 600 biler på markedet, mens planen neste år er å selge rundt 1500 eksemplarer av en bil som går rett inn i et segment som nordmenn elsker.
Ok, men...
De første milene bak rattet i bensinversjonen gir et helt greit inntrykk. Forventningene er ganske høye før førerstolen inntas. Her er det et meget sprekt og vellykket eksteriørdesign, men innvendig kommer nedturen. Hardplastfølelsen er påfallende, og står absolutt ikke i stil til det ytre.
Bak rattet er oversikten helt grei, men det karakteristiske panseret som "buler kraftig opp" ved forskjermene gjør at oversikten ikke er helt på høyde med konkurrentene når det gjelder å vite hvor forhjulene er. I og for seg en bagatell til all vanlig kjøring, men en smule uvant.
På første dag av prøvekjøringen av den nye bilen var det kun bensinversjonen som var tilgjengelig. Denne har en 1,2 liters turbomatet motor på 130 hestekrefter, og en sekstrinns manuell kasse. Kombinasjonen fungerer helt fint. Motoren har et jevnt og fint moment gjennom hele turtallsregisteret, og girkassen er fint avstemt.
Modellvariantene
Kadjar blir tilgjengelig med tre forskjellige motorvarianter. Foruten den allerede nevnte bensinvarianten, kommer også to dieselmotorer. Minste er en 1,5 liter på 110 hestekrefter, mens den største er en 1,6 liter på 130 hestekrefter. Sistnevnte kommer som firehjulstrekker, men foreløpig ikke i kombinasjon med automatgir. Det er noe som importøren setter sin lit til at skal komme noe senere.
Den viktigste konkurrenten til Kadjar blir fetteren Nissan Qashqai. Blant øvrige konkurrenter er også biler som Mazda CX5 og Volkswagen Tiguan.
Kadjar deler en masse komponenter med fetteren fra Nissan. Under skallet er det veldig mye likt. Blant annet deler de den samme plattformen. På synlige punkter er slektskapet ikke like påfallende. Her er det ifølge ekspertene kun fem prosent av komponentene som er felles.
Bilen leveres i to utstyrsvarianter. Innstegsmodellen Zen, og toppmodellen Bose Edition. Den rimeligste Zen-varianten med tohjulsdrift og 1,2 liters bensinmotor er priset til 265.000 kroner, mens toppmodellen av Bose Edition med firehjulsdrift og største dieselmotor koster 370.000 kroner.
Importøren regner med at hovedtyngden av salget blir varianter med drift på forhjulene, og anslår at denne andelen vil være rundt 70 prosent av totalsalget.
Motor: | 4-syl. turbobensinmotor, 1197 ccm. |
Effekt: | 96 kW/130 hk v/ 5500 o/min. |
Dreiemoment: | 205 Nm v/ 2000 o/min. |
Mål LxBxH: | 445x184x160 cm |
Akselavstand: | 264 cm |
Egenvekt: | 1306 kg |
Bagasjerom: | 472 liter (VDA) |
Aks. 0-100 km/t: | 10,1 sek. |
Toppfart: | 192 km/t |
Snittforbruk: | 0,56 l/mil |
CO2: | 126 g/km |
Pris fra: | Kr. 265.000 |