Renault Kwid
Renault Kwid
Renault Kwid
Renault Kwid
Renault Kwid
Renault Kwid
Renault Kwid
Renault Kwid
Renault Kwid
Renault Kwid
Renault Kwid
Renault Kwid
Renault Kwid
Renault Kwid
Renault Kwid
Renault Kwid
Renault Kwid
Renault Kwid
Renault Kwid
Renault Kwid
Renault Kwid
Renault Kwid
Renault Kwid
Renault Kwid
Renault Kwid
Renault Kwid
Renault Kwid
Renault Kwid
Renault Kwid
Renault Kwid
Renault Kwid
Renault Kwid
Renault Kwid

Kwid til India

Renault skal ta grep om det indiske bilmarkedet. Kwid er navnet på det nye verktøyet.

Publisert Sist oppdatert

Renault er ikke store i India – de har ca. 2 prosent av dette 2,5 millioner bilers markedet som i dag er det sjette største i verden, og økende. Og det er takket være salgstallene i India at en bil som Suzukis Alto - som der bygges og selges i fellesskap med Maruti, er verdens mest solgte småbil.

MarutiSuzuki har fremdeles et sted mellom 40 og 50 prosent av det indiske markedet, men blir ganske kraftig utfordret av Hyundai.

Rasjonelt
Pris er viktig i India, og for å holde den så lav som mulig er det selvfølgelig både rasjonelle dimensjoner her (368 x 158 cm) og rasjonell bruk av Nissan-Renault Alliancens moduler.

Det som er litt spennende er at Kwid, som den skal hete – samme navnet som en munter indisk konsept-Renault fikk i fjor – er den første som bruker selskapets CMF-A-arkitektur. Fleksibel i alle retninger, men beregnet for de minste segmentene.

Og med plass til, i første omgang, den samme 1,5-liters firer-dieselen som også betjener den Dusteren som selges i India. Den vil komme i to trimmingsgrader: 85 eller 110 hk. Man regner også med at Twingos tresylindrede turbo-bensin, med 70 hk, vil komme i katalogen.

«Hjemmelaget»
Designen er, som man ser, internasjonal/aggressiv cross-over kompakt-SUV – ingen overraskelser der, men interiøret er overraskende godt utstyrt til en billigbil å være.

Svært meget av designarbeidet har vært gjort i Renaults indiske studio, med litt korreksjoner fra Paris.

Frem til nå har Renault og Nissan investert noe som tilsvarer 700 millioner dollar i et produksjonsanlegg i Chennai, der begge merkene produserer. Nå skal det investeres mer og kapasiteten utvides.

Fem prosent av 2,5 millioner er tross alt langt over 100.000 biler – og importerte biler selges det ikke mange av i India.

Powered by Labrador CMS