-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Klassisk i Torino
Det var på tide at Torino gjorde noe med sin design-tradisjon. Nå lager de klassiske dager i den klassiske Valentino-parken. Med moderne superbil-premierer.
Her skal hele Torino bli en slags Festival of Speed-Goodwood. En stor presentasjon i selve Valentino-parken skal åpne den 11. juni – og det hele skal avsluttes på kvelden, søndag den 14.
(Et lite tips: Du kan faktisk være med på åpningen, deretter bile opp til Le Mans og stå der helt til målgang og så kjøre litt fortere enn lovlig tilbake til Torino for å få med deg kveldsavslutningen ved 11-tiden. En skikkelig motor weekend!)
Nesten uansett hvilke gamle svart-hvitt bilder du ser av italienske karosserier fra 40-, 50- og 60-årene med en statue eller noe som ser ut som et gammelt slott som kulisse, vær sikker på at de er tatt i Valentino-parken.
Torinos største grønne lunge som ligger ned mot Po og der man også finner den gamle Agnelli-utstillingshallen som ble brukt til bilutstillinger i en lang rekke år – og hvor klassisk-bil utstillingen fremdeles arrangeres, hver februar.
Den første bilutstillingen fant sted der allerede i 1900, og det ble arrangert mange billøp der mellom 1935 og 1955.
Norske interesser
Det er i den forbindelse parken har en spesiell nostalgisk interesse for nordmenn. I 1937 var det et skikkelig billøp der, med Grand Prix biler og -sjåfører. Men i tillegg var det et spennende Voiturette-løp i forkant – kall det gjerne Formel 2 – der vår egen Eugen Bjørnstad deltok i en ERA som han, tyder alle solemerker på, aldri betalte.
Men han kjørte den med virkelig talent. Mot Maseratier med blant andre André Dreyfus bak rattet, og rutinerte prins Bira i en ERA som hans onkel hadde betalt, på første startposisjon.
Bjørnstad var så gira at han greide å spinne allerede på andre runde – og alle regnet at dermed var det natta for han. Han fikk riktignok hjelp av Biras girkasse som blåste, men det var iskjøreren Bjørnstad som vant – for første gang på utenlandsk asfalt og grus.
Det blir vi nok ikke minnet om denne gangen. Derimot skal vi bli minnet om alle de store karosserihusene derfra, en rekke klassiske modeller skal presenteres. Sammen med mer moderne superbiler.
Superbiler
Og for riktig å gjøre arrangementet attraktivt har UP Design, et forholdsvis nytt selskap som i stor grad jobber for kinesiske produsenter, lovet oss en flunkende ny superbil.
De kaller den Mole 01 – Mole Antonelliana er det spisse tårnet som på mange måter er blitt varemerket for Torino. Den er bygget på noe som er på størrelse med en Ferrari 458 eller en Aventador – detaljene er ikke akkurat klare ennå.
Men UP-sjefen, Umberto Palermo (ex-IDEA) sier at de kan bygge enhver midt-motor bil om til en Mole – og den vil kunne bli gategodkjent som det den er.
På hjemmebane
Den andre debutanten kommer fra Torino Design. Det selskapet kjenner vi godt, grunnlagt av Roberto Piatti, Bertone-sjef, for ti år siden. I løpet av denne tiden har han fullført mer enn 200 designkonsepter – de aller fleste er blitt produksjonsmodeller, og de aller fleste kinesiske.
Hvem han lager Super Sport for, sier han foreløpig ikke. Han forteller bare at det ligger en V12 der nede, at den måler 440 x 200 x 120 og at den er designet og bygget for en kunde som akter å fremstille 50 slike for salg.
Det er disse to som da blir de virkelige attraksjonene sammen med 25 bilprodusenter og eksempler fra 12 andre karosserimakere. Pininfarina 85 år vil selvfølgelig bli viet ekstra oppmerksomhet og de skal få et eget opplegg lørdag den 13.
Planen er selvfølgelig å gjøre dette til et årlig event.
På høy tid.