-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny Mercedes-SUV
Når Mercedes nå lanserer andre generasjon GLK, har den fått nytt, mer logisk navn.
I tråd med Mercedes-Benz’ nye navnestruktur kalles den nyutviklede SUV-en GLC. De to første bokstavene, GL indikerer SUV-segmentet, og C-en avslører bilens størrelse.
Viktigste konkurrenter er Audi Q5 og BMW X3 som begge begynner å trekke på årene (selv om X3 nylig fikk en facelift).
- C-Klasse har satt en ny standard for premiumbiler i mellomklassen. Nå kommer SUV-versjonen av den prisvinnende bilen, og vi har stor tro på at GLC vil gjøre det samme, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør Mercedes-Benz Personbil
Større og lettere
Den nye modellen har vokst seg større, men er samtidig 80 kg lettere enn forgjengeren GLK takket være utstrakt bruk av materialer som magnesium og aluminium.
Bilens økte lengde og akselavstand gir bedre plass til både sjåfør og passasjer, samtidig som bagasjerommet (550 liter) tar unna 80 liter mer enn forrige generasjon.
Takket være de nedfellbare baksetene i 40:20:40 inndeling og en såkalt «cargo-funksjon» der vinkelen på bakseteryggen kan justeres, økes også bagasjerommet til hele 580 liter. Med baksetene nedslått vil GLC kunne frakte inntil 1600 liter.
- Det er et imponerende stykke ingeniørkunst som ligger bak GLC. I tillegg til vektreduksjon og økt plass har man samtidig redusert forbruk og utslipp med inntil 19 %. Økt effektivitet skåner miljøet og bidrar, spesielt i det norske avgiftssystemet, til hyggelige priser, avslutter Danielsen.
Kjøreegenskaper
Den nye GLC har Agility Control med variabel fjæring som standard. Som tilleggsutstyr tilbyr Mercedes adaptivt luftfjæringssystem under betegnelsen Air Body Control.
Dette åpner for muligheten til å kombinere komfort og sportslige kjøreegenskaper i én og samme modell.
Via Dynamic Select kjøredynamikkprogram tilpasses bilen førerens individuelle preferanser med fem ulike kjøreprogram.
GLC kan i tillegg utstyres med en egen «Off-Road Engineering» pakke for ytterligere fokus på terrengegenskaper, med egne innstillinger for krevende underlag.
Utvidet standardutstyr
I tillegg til standardutstyret kjent fra resten av Mercedes’ modeller vil GLC komme med blant annet Crosswind Assist sidevindassistent, tretthetsassistent og kollisjonsradarvarsling med nødbrems.
I Norge vil også DAB-radio være standard, i tillegg til 8" skjerm og Audio 20 med Touchpad-betjening og forberedelse for Garmin navigasjonssystem.
Nytt tilleggsutstyr
Av nytt tilleggsutstyr leveres bl.a. head-up display med høyoppløst fargedisplay, Air-Balance pakke, et high-end lydanlegg fra tyske Burmester, Distronic Plus adaptiv cruise-control med både veikryss-assistent og styre-assistent samt Comand Online navigasjonssystem med integrert WLAN trådløst nettverk
Nye GLC leveres også i design- og utstyrslinjene Exclusive- og AMG-line for å understreke bilens eksklusive og sportslige karakter.
Tilgjengelige versjoner
Ved salgsstart vil GLC leveres med tre motoralternativer – dieselalternativene GLC 220 d og GLC 250 d, samt bensinversjonen GLC 250. Alle modellene leveres med 4Matic firehjulsdrift og nye 9G-Tronic 9-trinns automatgir som standard.
GLC kommer i salg om kort tid og forventes til Norge i september. Prisene er foreløpig ikke fastlagt.
GLK | GLC | ∆ | |
Avstand foraksel til fører | 1527 | 1567 | +40 |
Avstand fører til bakseterygg | 808 | 846 | +38 |
Effektiv benplass i baksetet | 891 | 948 | +57 |
Alburom foran | 1442 | 1449 | +57 |
Alburom bak | 1440 | 1474 | +34 |
Skulderrom foran | 1401 | 1455 | +54 |
Skulderrom bak | 1408 | 1436 | +28 |
Modell | GLC 220 d 4M | GLC 250 d 4M | GLC 250 4M |
Motorvolum (cc) | 2.143 | 2.143 | 1.991 |
Dreiemoment (Nm ved o/min) | 400 (1.400 - 2.800) | 500 (1.600-1.800) | 350 (1.200-4.000) |
Hk | 170 | 204 | 211 |
Toppfart | 210 km/h | 223 km/h | 223 km/h |
0-100 | 8,3 sek | 7,6 sek | 7,3 sek |
Forbruk blandet kjøring | 5-5,5 l/100 km | 5-5,5 l/100 km | 6,5-7,1 l/100 km |
CO2 utslipp blandet kjøring | 129-143 g/km | 129-143 g/km | 152-166 g/km |