Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC
Mercedes-Benz GLC

Ny Mercedes-SUV

Når Mercedes nå lanserer andre generasjon GLK, har den fått nytt, mer logisk navn.

Publisert Sist oppdatert

I tråd med Mercedes-Benz’ nye navnestruktur kalles den nyutviklede SUV-en GLC. De to første bokstavene, GL indikerer SUV-segmentet, og C-en avslører bilens størrelse.

Viktigste konkurrenter er Audi Q5 og BMW X3 som begge begynner å trekke på årene (selv om X3 nylig fikk en facelift).

Se: Siste spionbilder av GLC

- C-Klasse har satt en ny standard for premiumbiler i mellomklassen. Nå kommer SUV-versjonen av den prisvinnende bilen, og vi har stor tro på at GLC vil gjøre det samme, sier Johnny Kristian Danielsen, direktør Mercedes-Benz Personbil

Større og lettere
Den nye modellen har vokst seg større, men er samtidig 80 kg lettere enn forgjengeren GLK takket være utstrakt bruk av materialer som magnesium og aluminium.

Bilens økte lengde og akselavstand gir bedre plass til både sjåfør og passasjer, samtidig som bagasjerommet (550 liter) tar unna 80 liter mer enn forrige generasjon.

Takket være de nedfellbare baksetene i 40:20:40 inndeling og en såkalt «cargo-funksjon» der vinkelen på bakseteryggen kan justeres, økes også bagasjerommet til hele 580 liter. Med baksetene nedslått vil GLC kunne frakte inntil 1600 liter.

- Det er et imponerende stykke ingeniørkunst som ligger bak GLC. I tillegg til vektreduksjon og økt plass har man samtidig redusert forbruk og utslipp med inntil 19 %. Økt effektivitet skåner miljøet og bidrar, spesielt i det norske avgiftssystemet, til hyggelige priser, avslutter Danielsen.

Kjøreegenskaper
Den nye GLC har Agility Control med variabel fjæring som standard. Som tilleggsutstyr tilbyr Mercedes adaptivt luftfjæringssystem under betegnelsen Air Body Control.

Dette åpner for muligheten til å kombinere komfort og sportslige kjøreegenskaper i én og samme modell.

Via Dynamic Select kjøredynamikkprogram tilpasses bilen førerens individuelle preferanser med fem ulike kjøreprogram.

GLC kan i tillegg utstyres med en egen «Off-Road Engineering» pakke for ytterligere fokus på terrengegenskaper, med egne innstillinger for krevende underlag.

Utvidet standardutstyr
I tillegg til standardutstyret kjent fra resten av Mercedes’ modeller vil GLC komme med blant annet Crosswind Assist sidevindassistent, tretthetsassistent og kollisjonsradarvarsling med nødbrems.

I Norge vil også DAB-radio være standard, i tillegg til 8" skjerm og Audio 20 med Touchpad-betjening og forberedelse for Garmin navigasjonssystem.

Nytt tilleggsutstyr
Av nytt tilleggsutstyr leveres bl.a. head-up display med høyoppløst fargedisplay, Air-Balance pakke, et high-end lydanlegg fra tyske Burmester, Distronic Plus adaptiv cruise-control med både veikryss-assistent og styre-assistent samt Comand Online navigasjonssystem med integrert WLAN trådløst nettverk

Nye GLC leveres også i design- og utstyrslinjene Exclusive- og AMG-line for å understreke bilens eksklusive og sportslige karakter.

Tilgjengelige versjoner
Ved salgsstart vil GLC leveres med tre motoralternativer – dieselalternativene GLC 220 d og GLC 250 d, samt bensinversjonen GLC 250. Alle modellene leveres med 4Matic firehjulsdrift og nye 9G-Tronic 9-trinns automatgir som standard.

GLC kommer i salg om kort tid og forventes til Norge i september. Prisene er foreløpig ikke fastlagt.

Endringer fra GLK til GLC

GLK

GLC

Avstand foraksel til fører

1527

1567

+40

Avstand fører til bakseterygg

808

846

+38

Effektiv benplass i baksetet

891

948

+57

Alburom foran

1442

1449

+57

Alburom bak

1440

1474

+34

Skulderrom foran

1401

1455

+54

Skulderrom bak

1408

1436

+28

Tekniske Data

Modell

GLC 220 d 4M

GLC 250 d 4M

GLC 250 4M

Motorvolum (cc)

2.143

2.143

1.991

Dreiemoment (Nm ved o/min)

400 (1.400 - 2.800)

500 (1.600-1.800)

350 (1.200-4.000)

Hk

170

204

211

Toppfart

210 km/h

223 km/h

223 km/h

0-100

8,3 sek

7,6 sek

7,3 sek

Forbruk blandet kjøring

5-5,5 l/100 km

5-5,5 l/100 km

6,5-7,1 l/100 km

CO2 utslipp blandet kjøring

129-143 g/km

129-143 g/km

152-166 g/km

Powered by Labrador CMS