-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
200 hester på 600 kg!
Engelske Elemental nærmer seg produksjon. Magrere kan det vanskelig bli!
Vi har fortalt deg om Elemental Rp1 før. Men da var den en blanding av avanserte konstruksjonstegninger, ganske lekre renderinger, og høytflyvende drømmer.
Nå er den mye nærmere virkeligheten. Denne gjengen av tidligere McLaren og Ford-designere har nå fullført flere prototyper, og har fått konstruksjonen dit at de snakker med en viss overbevisning om å starte produksjonen i oktober.
De påstår også at de begynner å få peiling på prisen: «Et sted mellom Lotus Elise og BAC Mono» sa teknisk sjef John Begley til Auto Express. Det betyr et sted mellom 37.000 pund og 110.000 pund – et ganske godt spenn.
Les: Vår prøvekjøring av Lotus Elise fra modellens «barndom»
Lett og dyrt materialvalg
Auto Express tipper på 60.000, ikke minst på grunn av mengdene av karbon-materialer om bord. Det er også i de materialene man finner nøkkelen til konstruksjonen.
Med rundt 600 kg blir det noe av det lettvekteste som finnes, 60 prosent av hva en Elise veier for eksempel.
Grunnmotoren blir en Ford EcoBoost på 280 hester (men det er mer å hente derfra hvis man vil). Med den snakker de om 3,1 til 100. Toppfart nevnes ikke, men den genererer 200 kg marktrykk ved 160 km/t.
Akkurat som hos Caterham vil imidlertid også Elemental tilby en billig-utgave, en med 1-liters Fordmotor, men med, tross alt, 180 hester. Begge versjonene får en seks trinns klikk-klakk kasse.
Navnet Rp1 betyr Race Project 1, og den blir sikkert velegnet for banekjøring, men den får fullt landeveisutstyr, slik at det burde gå an å få skilter på den, også i Norge.