-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Alfa-mål i Milano
Akkurat tidsnok til at mange av dere fremdeles kan endre litt på sommerferieplanene: etter nesten 7 år er Alfa Romeo igjen åpent for besøkende. I praktfull, ny drakt.
Det er egentlig ganske utrolig, for Fiat-sjefen, Sergio Marchionne, er ikke særlig opphengt i historie og tradisjoner – men da de for fem-seks år siden bestemte seg for en skikkelig satsing på Alfa Romeo igjen, ble Alfa Romeo-museet trukket inn som en vesentlig del av den nye arven.
Resultatet ser vi nå. Det åpnet i går for publikum – paradoksalt nok, for tirsdag er egentlig den dagen i uka da museet er stengt. De som var der kan slå fast at nå har Alfa Romeo et museum på nivå med sine mest gloriøse kolleger.
I tillegg til selve samlingen så har man et dokumentasjonssenter der, et stort bibliotek, det er en prøvebane der også, og det hele er lagt opp til eventer, ikke bare til at turister kommer innom.
Tradisjoner
Selvfølgelig er det fremdeles noen sentimentale følelser som knytter seg til anlegget – det ble opprinnelig bygget som en del av den store Alfa-fabrikken ute i Arese.
18. desember 1976 ble den åpnet, jeg husker det godt for den strømlinjebilen som grev Ricotta hadde fått bygget i 1914, hadde jeg faktisk vært med på å få på hjul. Beskjeden rolle, men allikevel – den er litt «min» og har hedersplass også i det nye museet.
Senere hadde vi med Eugen Bjørnstad til museet, han hadde kjørt en 8C Monza litt før krigen. En bil som dessverre er altfor dårlig dokumenter. Men dere skulle sett smilet hans da vi satte han oppi en tilsvarende bil på museet.
Det nye museet, skapt av en meget dyktig museumsarkitekt, Benedetto Camerana, inneholder 69 biler, pluss mange andre minner fra motorer til pokaler.
Fart og skjønnheter
Bilene strekker seg over hele perioden, fra den første Darracq-baserte A.L.F.A. fra 1907, til dagens Giulia (som ble presentert på museet, men med den italienske motorlåten erstattet av en annen italiensk stemme: Andrea Boccelis.)
Underveis er vi innom en avdeling som heter Timeline, med mengder av multimedia-hjelpemidler, en avdeling som heter Skjønnheter – hvilket det ikke langt mellom i Alfa-historien, og der de store karosserihusene spiller en stor rolle.
Så kommer vi til avdelingen for Fart. Tazio Nuvolari, Juan Manuel Fangio, Targa Florio, Mille Miglia, Monza – det er bare noen av de fargerike assosiasjonene som dukker opp.
Det hele ender med en multimedia-avdeling, inklusive 4D-presentasjoner, der du kan bruke resten av dagen på å studere «En legende blir født» eller «En hall full av seire» - fantastiske forestillinger.
Museet ligger som sagt i Arese, du finner avkjøring fra motorveien mellom Lago Maggiore og Milano. Åpent alle dager, unntatt tirsdag, fra 10 til 18 – torsdager stenger det ikke før kl. 22. «Verdt en omvei» som det heter i Guide Michelin.