Lamborghini : Unik Lambo - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
10 bilder i galleri
Unik Lambo
Dersom du vil være original, så ikke gå for Veyron. Minst seks av dem er på auksjon i høst. Gå heller for denne enestående Lamborghinien.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Foreløpig aner jeg ikke noe om historien, bortsett fra at forløperen til denne bilen var en fast gjest på utstillings-løypa i flere år etter at den ble vist i Genève i 2005. 

Og en av grunnene til at jeg ikke vet noe er at katalogen på langt nær er skrevet, og det er i auksjonskatalogene man virkelig kan lese det Store Eventyrene om hvor fantastisk selv en Fiat X 1/9 kan være.

Så jeg ser ikke bort fra at denne kan ha en spennende historie også, men for det første trenger den ikke noe oppkonstruert eventyr – den er spennende nok i seg selv. Og for det andre kan en slik historie umulig inneholde noe om spennende kjøring.

For selv om bilen er fullt funksjonsdyktig og klar for gateregistrering i de fleste land i verden, har den bare vært kjørt ca. 180 km. Det tilsvarer vel omtrent opp og ned på rampene på de forskjellige utstillingene.

Smakebit
Bilen heter Lamborghini Concept S. Den ble bygget under designsjef Luc Donckerwolkes ledelse.

Dette var forresten noe av det siste han presenterte der, i 2005 ble han sendt til Seat, deretter ble det Bentley der han hoppet av for noen uker siden og nå tyder alle solemerker på at han skal etterfølge sin gamle sjef fra Audi, Peter Schreyer, som designsjef for Hyundai / Kia-konsernet.

Men i hvert fall: i 2005 ventet alle på en åpen versjon av Gallardo, og Concept S ble en smakebit på hva man kunne vente seg. Eller ikke.

Reprise
Enorm respons gjorde at Lamborghini bygde en ny utgave av Concept S, den debuterte på Concorso Italiano, Monterey i 2006.

Den modellen var enda mer radikal enn bilutstillingsversjonen, blant annet med en «ryggrad» som skiller de to setene og med enda mer radikal behandling av frontruten.

Det var åpenbart tenkt som produksjonsmodell, i meget begrenset opplag. Resultatet ble superbegrenset, man stoppet på chassisnummer 1, som skal på auksjonsblokka til RM Sothesby’s i New York i november.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: