Fiat Barchetta

Mazda MX-5 Miata

SAAB 9-3

Taket nede for mindre penger

Publisert

Prisklasse under 50.000 kroner:

Saab 9-3 (1998-2002)

Den første Saab 9-3 var en kraftig oppgradert versjon av siste generasjon 900. Bilen er kanskje ikke kjent for sine skarpe kjøreegenskaper – omtrent tvert i mot. Men komfort, plass og eierglede er det mye av. Under panseret er det en 2-liter med turbo som stort sett gjelder – med 150 eller 185 hestekrefter. I tillegg finnes Saab 9-3 Viggen, med sine 224 hester og 350 Nm, men ikke regn med å finne et fint Viggen-eksemplar i denne prisklassen.

Derimot kan faktisk minste motor være det greieste alternativet. 150-hesteren er fleksibel og passe sterk – dette vet jeg godt, siden jeg privat kjører en 5-dørs 9-3 med samme motor – og siden effekten og dreiemomentet er moderat, spiser ikke bilen så mye dekk som de kraftigere motorutgavene gjør.

Kvaliteten på 9-3 er generelt god, men følgende ting er standard Saab-gjengangere: Bensinpumpa, tennkassetten og veivakselføleren. Det er vanskelig å finne ut om noen av disse er på vei til å ryke, men om de først gjør det, er det både enkelt og økonomisk overkommelig å få skikk på.

Fakta Saab 9-3 cab (2001):

Motor:
1985 ccm, R4 turbobensin

Effekt:
150 hk/240 Nm

Fart:
0-100 8,5 sek., toppfart 215 km/t

Mazda MX-5 (1989-1997)

Det er umulig å komme utenom MX-5 når man snakker cabriolet. MX-5 er nå den mest solgte roadsteren i verden, og vi klarer knapt å vente på den helt nye som kommer i løpet av året.

Men inntil da kan vi kose oss med første generasjons MX-5, introdusert i 1989. Konseptmessig tok Mazda med seg det beste med britiske og italienske roadstere; kompakte dimensjoner, livlig motor og kjøreglede – og kombinerte det med japansk kvalitet.

Det er få biler som kan levere så mange «smiles per hour» som en Mazda MX-5, og et fint eksemplar av førsteutgaven kan man få tak i for rundt 50.000 kroner.

Fakta Mazda MX-5 (1992):

Motor
1598 ccm, R4 bensin

Effekt
115 hk/135 Nm

Fart
0-100 8,7 sek., toppfart 195 km/t

Fiat Barchetta (1995-2005)

Hva kan vel være bedre enn å cruise langs den italienske kysten, eller i syd-alpine fjellpass med en toppløs Fiat? Lite, kan jeg tenke meg. Fiat Barchetta kan være en rimelig inngangsbillett til drømmen. Disse finnes det ikke så alt for mange av i Norge, men de dukker opp på bruktmarkedet med jevne mellomrom.

I motsetning til Mazda MX-5 er Barchetta forhjulstrekker, men det hindrer ikke bilen i å være en morsom kjørekamerat på trange, svingete veier.

Mye av teknikken til Barchetta er lånt fra Punto, og bilen kjennetegnes ikke i særlig grad av klassiske italienske pålitelighetsproblemer.

Fakta Fiat Barchetta

Motor
1747 ccm, R4 bensin

Effekt
131 hk/164 Nm

Fart
0-100 8,9 sek., toppfart 200 km/t

Powered by Labrador CMS