Taket nede for mindre penger - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img
3 bilder i galleri
Taket nede for mindre penger

Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Prisklasse mellom 150.000 kroner og 300.000 kroner:

Honda S2000 (1999-2009)

Honda er et spesielt bilmerke. En ren ingeniørfest av et selskap, som bygger alt fra små personlige transportører med ett hjul, til snertne privatfly. Og innimellom der har de tid til å lage biler også. Blant de definitive høydepunktene på merittlisten er Honda S2000 – bilen som hadde (og kanskje fortsatt har?) verdensrekorden for effekt per liter for en bensinmotor uten sugehjelp. Og for en motor det er. To liter (derav navnet), 240 hestekrefter og rødmerking på 8900 omdreininger!

Ved midtlivsoppdateringen i 2004 ble motoren oppgradert til 2,2 liter, men beholdt effekten (og navnet). Dreiemomentet økte en smule, men rødmerkingen falt til 8000 omdreininger..

VTEC-teknologien er nærmest legendarisk blant motorentusiaster, og S2000 står kanskje igjen som den beste representanten for motorene.

S2000 er viden kjent for sin solide byggekvalitet, og det skal godt gjøres å finne mer fornøyde bileiere enn de som har hoppet på S2000-bølgen.

Noen nedturer er det riktignok å finne for dem som ikke er dedikert nok. De digitale instrumentene har kanskje ikke tålt tidens tann like godt som bilens design forøvrig, og er man ikke vant til VTEC-karakteristikken, kan man oppleve at de 240 hestene som bilen skal ha, er på beite på andre siden av fjorden ved normal kjøring – det vil si kjøring på moderate turtall.

Som VTEC-entusiastene sier: Livet starter ved 5000 omdreininger.

Fakta Honda S2000

Motor
1997ccm, R4 bensin

Effekt
240 hk, 208 Nm

Fart
0-100 6,2 sek., toppfart 241 km/t

--

Mercedes SLK (2004-2011)

Andre generasjon SLK dro med seg designelementer fra den langt større og dyrere Mercedes SLR McLaren, og ble samtidig en helt annen bil å kjøre enn forgjengeren. Kjøreegenskapene ble kraftig strammet opp, og motorutvalget er rikt – helt fra SLK200 (163 hk) til SLK 55 AMG (400 hk i Black Series-utgaven).

Kvaliteten på andre generasjon SLK er jevnt over god, og dette var bilen hvor Mercedes introduserte «Airscarf» - i praksis en luftedyse i nakkestøtten som puster varm vind i nakken på de to i bilen. Snedig. SLK fikk en facelift i 2008.

Fakta Mercedes SLK200 K (2008):

Motor
1796 ccm, R4 kompressorbensin

Effekt
184 hk/250 Nm

Fart
0-100 7,9 sek., toppfart 236 km/t

--

Volkswagen Eos (2006-2014)

Nei, Eos er langt i fra den mest spennende cabrioleten her. Men når det gjelder forutsigbarhet er det lite som slår Volkswagen Eos. Oppkalt etter den greske gudinnen for morgengry gir Eos en luftig følelse, selv om man føler man sitter i en Golf.

For Eos er i stor grad bygd på Golf V. Akkurat som sine konkurrenter fra samme tidsperiode, som Ford Focus CC, Renault Megane kabriolet og Peugeot 308 CC, har Eos et foldbart ståltak. Dette er grunnen til at alle disse bilene sliter med en noe forvokst bakende.

Motortips: 1,4-literen med 160 hestekrefter. Kraftig, økonomisk og lettkjørt.

Fakta Volkswagen Eos 1,4 TFSI

Motor
1390 ccm, R4 turbokompressorbensin

Effekt
160 hk/240 Nm

Fart
0-100 8,8 sek., toppfart 215 km/t

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   


F-F-F-F-Facebook
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: