Volkswagen V-Charge

Volkswagen V-Charge

Volkswagen V-Charge

Volkswagen V-Charge

Volkswagen V-Charge

Volkswagen V-Charge

Volkswagen V-Charge

Volkswagen V-Charge

Volkswagen V-Charge

Volkswagen V-Charge

Volkswagen V-Charge

Volkswagen V-Charge

Volkswagen V-Charge

Volkswagen V-Charge

Volkswagen V-Charge

Volkswagen V-Charge

Volkswagen V-Charge
Foto: Øivind Skar
Volkswagen V-Charge
Foto: Øivind Skar
Volkswagen V-Charge
Foto: Øivind Skar
Volkswagen V-Charge
Foto: Øivind Skar
Volkswagen V-Charge
Foto: Øivind Skar
Volkswagen V-Charge
Foto: Øivind Skar
Volkswagen V-Charge
Foto: Øivind Skar

Automatisk lading og parkering

Om noen år setter du fra deg bilen utenfor parkeringshuset og henter den igjen samme sted når du trenger den – uten at noe menneske har berørt bilen under parkeringen.

Publisert Sist oppdatert

Du er i USA og skal parkere. Du kan velge mellom å bruke tid på å gjøre jobben selv i digre, litt mørklagte og skumle parkeringshus – eller du kan overlate hele jobben til hyggelige mennesker. Valet parking, heter det, og er svært vanlig i de fleste av USAs delstater.

Teknologi har som oftest til hensikt å gjøre livet enklere for mennesket. Mange av dagens manuelle jobber vil de nærmeste årene forsvinne og erstattes av datamaskiner, kameraer, sensorer og roboter som gjør jobben enklere, sikrere og rimeligere.

Slik kan det også gå med parkering. Sannsynligvis kommer valet parking til å bestå og bli den mest vanlige parkeringsformen, sannsynligvis også i Norge. Men den blir automatisert. Bileieren sparer tid og antallet parkeringskader reduseres til null.

Autonom
Jeg står i et parkeringshus i Amsterdam. Utenfor har noen parkert en hvit, elektrisk Golf og aktivisert en app på telefonen. Bilen kjenner seg igjen via digitale kart og egne kameraer, og nå kommer den kjørende opp rampen. Men det sitter ingen bak rattet.

Akkurat idet bilen når rett parkeringsetasje, stanser den. Foran blinker et par rekker med blå lys, kameraer og sensorer skanner omgivelsene og bilens datamaskiner tolker omgivelsene. Så tar Golfen tar til venstre, kjører sakte videre, men stopper for en mann som intetanende kommer gående.

Induksjon
Dernest fortsetter bilen til den finner en ledig, induktiv ladeplass utformet med en ladeplate som dekker arealet under bilens front. Der parkerer Golfen.

Bilen kommuniserer så med ladesystemet, godkjennes og oppladingen av batteripakken starter. Selve ladingen foregår på samme måte som min elektriske tannbørste lades på badet hjemme.

Når bilen er ferdig ladet, rygger den ut fra ladeboksen og finner en ledig, ordinær parkeringsplass i huset. Eieren kontakter så bilen via smarttelefonen og bilen kjører selv ned og ut og venter på eieren der den ble hensatt tidligere.

Hurtiglading
I neste tilfelle skal eieren bare være borte i kort tid, så bilen må lades raskt.

Ikke noe problem. Prosedyren er den samme, men istedenfor langsom, induktiv lading, kjører bilen til en hurtigladestasjon.

Her gjenkjenner en robot bilen, de to snakker sammen slik at lokket over ladekontakten åpnes, roboten tar tak i ladepistolen og fører denne på plass i bilens ladepunkt. Hurtigladingen starter.

Så snart ladingen er avsluttet tar roboten ut strømkabelen og bilen returnerer til en vanlig parkeringsplass.

Fremtidstanker?
Ja, men adskillig nærmere enn du tror. V-Charge (valet charge) heter et EU-støttet forskningsprosjekt ledet av et konsortium der vi bl.a. finner fire europeiske høyskoler og universiteter sammen med Bosch og Volkswagen. Du finner flere informasjoner på http://www.v-charge.eu/.

Prosjektet aktualiseres av at Europa står på terskelen til elektrifisering av bilparken samtidig som bilene inneholder stadig mer autonom teknologi. Så godt som alt av teknologi i den selvparkerende Golfen vi så i Amsterdam er tilgjengelig handelsvare.

Nå gjelder det bare å sette det hele i et system forbrukerne og storsamfunnet finner hensiktsmessig.

Powered by Labrador CMS