Opel Corsa

Opel Corsa

Opel Corsa

Opel Corsa

Opel Corsa

Opel Corsa

Opel Corsa

Opel Corsa

Opel Corsa

Opel Corsa

Opel Corsa

Skoda Fabia

Skoda Fabia

Skoda Fabia

Skoda Fabia

Skoda Fabia

Skoda Fabia

Skoda Fabia

Skoda Fabia

Skoda Fabia

Skoda Fabia

Skoda Fabia

Skoda Fabia

Skoda Fabia

Ferdigvokste småtasser - del 2

Etter å ha strukket seg til rundt fire meter ser det ut til at småbilene, den nest største bilklassen i Europa, har vokst seg ferdig. Heretter blir de sikrere, bedre utstyrt, mer komfortable og mindre tørste.

Publisert Sist oppdatert

Praktiske løsninger betyr mer i småbiler enn i større biler. Blant testbilene er uten tvil Skoda flinkeste gutten i klassen til å tenke funksjonelt. Men det hadde vært kjekt med flatt gulv i bagasjerommet når bakseteryggene legges ned. De andre to har gulv som reguleres i flere høyder.

Skoda er derimot eneste med solid isskrape i tanklokket og der Opel helt mangler kroker i bagasjerommet til å henge opp handleposer, har Fabia to. Smart.

Skodas største problem gjennom mange år har vært å ikke bli for gode i forhold til Volkswagen. For når alt under skallet ellers er likt og når bilene kjører like bra og har de samme motorer og girkasser, står slaget om detaljene. Det betyr for Skodas vedkommende simplere/hardere plast i bagasjerommet og et interiør som er kynisk markedstilpasset under VW Polo.

Må sveives igang
Dette gjelder til en viss grad også i Opel, men der tenkes det nok like mye på passasjerenes helse når elknappen for å åpne/lukke vinduene bak er erstattet av sveiv. En slik sveiv har jeg ikke sett på mange år – i hvert fall ikke på en bil med premium utstyrsnivå!

Hyundais nye i20 byr i testen vår ikke bare på best sittekomfort, men den har også det fineste interiøret med lettleste instrumenter og et digert glasstak som både slipper hele solen inn i bilen, og også slipper den dårlige luften ut ved at det lar seg åpne. Flott.

Opel har i sum best komfort fordi den håndterer dårlig vei best. Tett bak følger Hyundai, mens Skoda blir i stiveste laget etter min mening. Opel har også den beste styringen, men de tre kjører alle så bra at det neppe spiller noen rolle for småbilkjøperne.

For noen år siden var småbil ensbetydende med lite utstyr og høyt støynivå. Opels nye Corsa motbeviser støyargumentet. Aldri har jeg sittet i en bil med lavere opplevd støy, noe som ble bekreftet av støymåleren: 55 dB(A) i 50 km/t og 59 dB(A) i 80 km/t er faktisk på nivå med Mercedes S-klasse. Også Hyundai støyer lite, mens støyen i Fabia (60/63 dB(A)) er mer normal for klassen.

Ukens testbiler inntar rollen som typiske nummer-to-familiebiler. Det betyr at de brukes til å frakte barn til barnehage, skole, fritidsaktiviteter etc. Derfor må de være sikre, og det er de tre testbilene. Skoda er den sikreste, fordi den er eneste som oppnådde fem stjerner i EuroNCAPs kollisjonstestprogram. Opel og Hyundai fikk fire stjerner mot fem da forrige generasjon av bilene var til test.

Da er det viktig å huske at EuroNCAP nå har skjerpet testkravene betydelig, så fire stjerner i dag sannsynligvis er jevngodt med fem stjerner for fem år siden. Samtidig advarer Statens vegvesen mot å kjøpe biler som ikke kan smykke seg med fem stjerner. I så fall kan både Hyundai i20 og Opel Corsa falle ut i offentlige anbudsrunder.

Og det er heller ikke bra for to biler med så mange kvaliteter.

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

LES VIDERE:

- Del 1

- Konklusjon

- Testdata

Powered by Labrador CMS