-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
På strøm og bensin
Ladehybridene Audi A3 e-tron og VW Golf GTE er så ønsket på norske veier, at finansministeren allerede har strøket engangsavgiften.
Først publisert i Bil 7-2015.
100 kilometer på strøm, står det i reklamen. Med litt finere skrift antydes rundt halvparten i praksis. Så jeg plugget i stikkontakten og finleste dagens aviser mens batteriet sakte lot seg fylle.
Å lade en elbil hjemme er jo som å fylle drivstofftanken med sugerør, så trafikken hadde for det meste stilnet av idet vi vred om nøkkelen. Ja, du leste riktig. Selv i 2015 startes Golf GTE med nøkkel.
Forsiktig trillet jeg ut på det flate og kystnære vestfoldske veinettet hvor fartsgrensen sjeldent overstiger 70 km/t, og 50 km/t kan passe som grei gjennomsnittsfart.
Det rullet og rullet. Kilometer etter kilometer, mens sola krøp stadig lavere på horisonten samtidig som temperaturmåleren hvilte støtt på åtte plussgrader. Ingen bak hadde så langt tutet eller antydet at de ville forbi.
Nådde 48 km
Bevares. Nærmest uten å legge merke til det, passerte jeg 30 km-merket i god stil og rundet ikke lenge etterpå 40 km utkjørt distanse.
Fortsatt uten så mye som en omdreining fra bensinmotoren. Først på 48 km og eksakt samme høydemeter som jeg startet, var det slutt på strømmen. Fornøyd med meg selv? Naturligvis!
Nå skal det sies at jeg virkelig gikk inn for å kjøre økonomisk. Løftet blikket langt framover, holdt meg unna kompliserte kryss med mye trafikk og unngikk mest mulig å berøre bremsepedalen.
Slik er jo ikke den virkelige verden, så dagen etter var det klart for repetisjon, denne gang med kollega Odd Erik Skavold Lystad «jagende» bak i A3 e-tron.
Starten fra bladhuset på Skøyen gikk over all forventning. Ferden fortsatte på landets mest trafikkerte motorvei over Frognerstranda, gjennom Operatunnelen og inn på Gamle Mossevei.
I godt driv passerte vi Svartskog. Uten å så mye som senke farten, sendte jeg for sikkerhets skyld en liten tanke til Roald Amundsen, som sikkert ville satt stor pris på våre miljøriktige kjøretøy.
Kortere i hverdagen
Målet om å nå Drøbak på strøm skjedde aldri. Etter 34 km ga Audien opp, og to km senere gikk Golfen tom for strøm. I forhold til oppgitte kjørelengder er dette fullt ut akseptabelt.
Ladehybriders miljøvennlighet handler ikke bare om batterikapasitet og strømforbruk, men like mye om forbruket som vanlig hybrid. Batteriet lar seg ikke tømme helt, en viss prosent av kapasiteten beholdes så bilen kan fortsette som vanlig hybrid.
I tilfellet Golf GTE og A3 e-tron handler det om 1,4 liters TSI-bensinmotor med 150 hk effekt. Begge bilers bensintanker var breddfulle da kjøreturen fortsatte i nye 400 kilometer gjennom fem fylker og en snartur innom Sverige.
0,62 liter/mil
Igjen var det klart for å tanke: 0,63 liter/mil på Golf og 0,62 liter/mil på A3. Med kjent rekkevidde på strøm og kjent bensinforbruk, er det lett å regne seg fram til aktuelt forbruk på enhver kjøretur.
Det er her ladehybridenes genialitet som to-i-en-bilen kommer til syne: På småkjøring og gjerne til og fra jobben kan transporten foregå elektrisk, mens bensintanken effektivt fjerner rekkeviddeangsten på langturer. Samtidig kan begge testbilene lades under kjøring hvis eksempelvis en fremtidig bysone skulle kreve nullutslipp.
Derfor gis det så store avgiftsrabatter på ladehybrider med ikke altfor høy vekt og store motorer, at de to testbilene slipper unna alle avgifter med unntak av moms.
Sammenliknet med hybrider som Toyotaene Prius og Auris, er tallene på bensin langt fra gode, men la oss ikke glemme kjøregleden og motorkraften i de to kompaktbilene.
OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.
LES VIDERE:
- Del 2
- Konklusjon
- Testdata