Volvo XC90
Volvo XC90
Volvo XC90
Volvo XC90
Volvo XC90
Volvo XC90
Volvo XC90
Volvo XC90
Volvo XC90
Volvo XC90

Storfamilienes dyre drøm - del 2

Audi Q7 og Volvo XC90, to SUV-er som fortsatt er digre, men nå også nesten like lette å håndtere i bytrafikk som småbiler.

Publisert Sist oppdatert

Luftfjæring
Komforten besørges i begge bilene av luftfjæringen, som samtidig gir løftemuligheter opp til rundt 25 cm bakkeklaring for å gjøre kjøringen enklere på elendige kjerreveier eller ubrøytet vinterføre.

Audien er uten tvil kraftigst og raskest. Med 3-liters V6, 272 hk og 600 Nm i moment klokket vi den til 6,7 sekunder til 100 km/t, som virkelig er raskt for en bil som slett ikke gir seg ut for å leke sprinter. Den nesten 50 hk svakere Volvoen brukte 1,7 sekunder mer på samme øvelsen.

Likevel ville jeg aldri vektlagt denne forskjellen. Testbilen er en introduksjonsmodell, så når Audi får fart på Q7-salget i Norge, vil 211-hesteren sannsynligvis være bestselger. Uansett skal lasset på tilhengerkroken være tungt før mer effekt og moment behøves på norske veier.

Fem eller sju seter
Både Q7 og XC90 har fem seter som standard og leveres som sjusetere på bestilling. Husk endelig å krysse av for ekstra seterad, om ikke annet enn for å gjøre bilen attraktiv ved innbytte.

Testbilene er begge såpass store at den tredje seteraden (elektrisk opererte seterygger på Audien) fint kan brukes av ikke altfor langbeinte voksne. For å komme inn i Volvoen vippes midtsetet fram i ett enkelt håndgrep, mens prosessen skjer gjennom to trinn i Audien.

I praksis spiller dette mindre rolle. Begge har dessuten individuelt lengderegulerbare bakseter som stilles fra god til svært god beinplass.

Enn så like de to bilene er og enn så likt de kjører, oppleves den største forskjellen bak rattet. Audis flate girvelger står egentlig litt i veien for MMI-kontrollenheten, det lille rattet som styrer de fleste av bilens sekundærfunksjoner.

Primærfunksjoner, som eksempelvis klimaanlegget, betjenes fortsatt med vanlige brytere. Berøringsplaten (a la Opel og Lexus) foran funksjonsrattet er jeg virkelig i tvil om jeg likte.

Deilig lyd
Derimot var testteamet aldri i tvil om at Audis Bose-anlegg (pluss 14.230 kroner) og Volvos Bowers & Wilkins lydanlegg (pluss 27.500 kroner) virkelig holdt mål, er verdt hver krone og nærmest gjorde om bilene til konsertsaler.

Volvo har vært kjent for sine knapperike dashbord. I XC90 har de ryddet skikkelig ved å legge funksjonene inn i en Ipad-liknende skjerm.

Jeg har jevnlig klaget og ment at berøringsskjermer av trafikksikkerhetsmessige årsaker ikke har noe i en bil å gjøre, men dersom det kan gjøres så funksjonelt og elegant som i XC90, skal jeg være villig til å vurdere berøringsskjermer på nytt. Ingen gjør dette så bra som Volvo i XC90 og Tesla i Model S.

Begge bilene er naturligvis proppet med det meste som finnes av førerstøttesystemer. Assistentpakker leser kantlinjer og passer på trafikken foran og bak, egentlig uten at føreren behøver å holde i rattet.

Køassistentene gjør anstrengende køkjøring til en lek, og siden teknikken allerede er der, handler det nå bare om å komme rundt lovverket slik at bilen tar seg av kjøringen så jeg kan ta meg av avislesingen og kontorarbeidet på vei til jobb.

Både Q7 og XC90 kommer snart som ladbare hybrider. Uansett diskusjonen om ladbare SUV-ers miljøvennlighet legger myndighetene opp til å gjøre både Q7 og XC90 til avgiftsvinnere ved å redusere både effekt- og vektavgiften fra 2016.

OBS!
Prisene i testen var gyldige da bladet ble produsert. Du finner alltid oppdaterte priser i vår nybildatabase.

LES VIDERE:

- Del 1

- Konklusjon

- Testdata

Powered by Labrador CMS