Fra Sinnssykt til Latterlig

For 10.000 dollar kutter Tesla enda 0,4 sekunder av null til hundre tiden din.

Publisert Sist oppdatert

Det tok ikke lang tid før S P85D var på plass i Norge. Og, det kan vi være enige om, da Elon Musk monterte sin lille «sinnsykt»-knott i bilen, tøvet han ikke.

700 hester med full boost – og han lover oss en nulltilhundre på 3,2 sekunder. (Jeg har gjort hva jeg kunne, men det er kanskje GPS-funksjonen på telefonen min som ikke er rask nok – jeg har ennå ikke sett den verdien de tre gangene jeg har prøvd.)

Helt hinsides
Nå har han imidlertid tatt for seg denne superbilen og gjort noen grep slik at det plutselig er nesten 125 hester til på plass, fordelt på de to elektromotorene foran og bak. Og dermed er verdien på det som åpenbart betyr noe her i livet nede på under 3.

Temmelig nøyaktig, sier han, 2,8 sekunder.

Ludicrous heter super-modusen nå, du må engasjere den spesielt for å hente ut alt – og det navnet betyr «Latterlig» som i «helt hinsides».

Nå kan vi være kyniske og regne ut at dette latterlige koster altså 25.000 dollar pr. sekund spart i aksellerasjonstid. Men jeg er sikker på at det neste regnestykket er mer interessant for noen der ute: Du kan nemlig også få den samme pakken for 12.500 dollar.

Spesialsikring
Modifikasjonene som er foretatt kan du nemlig få ettermontert dersom du allerede har en S P85D, og det koster 5.000 dollar. Det dreier seg om en ny sikring, med sin egen elektronikk (og backup batteri) som skal kontrollere de nye fyrverkerimulighetene.

Sender du for mange ampere gjennom en sikring så smelter den, og bryter kretsen. Alternativet er å bruke en sikring som tåler enda mer før den smelter (i gamle dager brukte vi sølvpapir fra sigg-pakkene når sikringer hadde en tendens til å gå – jeg er redd det ikke hadde nyttet på en Tesla).

Det er sikringen som styrer forbindelsen mellom batteripakken og motorene som er bygget om med en superlegering som heter Inconel, i stedet for stål. Den tillater en ampere-topp på 1500 i stedet for tidligere 1300.

Større rekkevidde
La oss komme oss ned på jorden igjen og legge til at Det er også foretatt endringer på standard-modellen «S».

For 3.000 dollar kan du oppgradere batteripakken din fra 85 til 90 kWh – men Musk anbefaler deg å vente med oppgraderingen, med mindre du er helt på rekkeviddegrensen hver eneste dag.

Han lover 5 prosent batteribedring hvert år, så han har sannsynligvis enda noe mer i jakke-ærmet.

Økonomi-utgave
Han har også innført en enda billigere S-modell også. Bare bakhjulsdrift og med 70.000 dollar er den 5.000 billigere enn twin-motor S’en.

Og til sist: amerikanske nettfora er stappfulle av historier om at reparasjonsprisene på den aluminiums-tunge Teslaen har sunket dramatisk de siste ukene. Lavere reservedelspriser.

Hverken de 825 hestene, den billige S’en eller nye delepriser har til nå rent over til norske nettsteder. Verkens Teslas egne eller de mange frie forumene.

Powered by Labrador CMS