-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Sniktitt på Audi Q5
Både Audi og Mercedes var sent ute med å lansere en kompakt-SUV, men i 2008 kom begge på banen. Nå klargjør Audi generasjon to av sin volumselger.
BMW tok sine erkerivaler, Audi og Mercedes, på senga da de lanserte første generasjon X3 høsten 2003. Ikke bare hadde de gjennomført planleggingsprosessen på rekordtid, de fikk i tillegg hjelp til å produsere bilen hos østerrikske Magna-Steyr.
Først i 2008 kom konkurrentene på banen, Audi med Q5 og Mercedes med GLK. Vi har nettopp kjørt erstatningen for GLK, nye GLC, og her ser vi bilder av Audis nye utfordrer som kommer på markedet neste år.
Ser vi registreringsstatistikken fra OFV er det X3 som gjør det best av de tre i Norge. I 2014 ble det registrert 1365 nye X3 mot 969 Q5 og bare 294 GLK.
Tøft segment
Audi må virkelig bruke sitt «Vorsprung durch Technik» om de skal hevde seg i konkurransen mot Mercedes GLC. Men vi tviler ikke på at ingeniørene i Ingolstadt gjør sitt beste for å lage en like god bil som konkurrenten fra Stuttgart, nå som de vet hva de har å forholde seg til.
Andre generasjon Q5 skal bygges på den nye MLB-plattformen som er så fleksibel at den ligger under alt fra nye A4 til store Q7.
Det vil gi Q5 en vektreduksjon i forhold til forgjengeren, kanskje med så mye som 100 kg – noe som vil reflekteres i så vel utslipp som i kjøreegenskaper.
Motorene blir oppdaterte versjoner av de som sitter i dagens Q5, fire- og sekssylindrede for diesel og bensin. Det antydes at den mest effektive TDI-motoren kan ha et snittforbruk på ned mot 0,4 l/mil.
Hybrid
I tillegg vil det komme en utgave med hybrid drivlinje, og det blir interessant å se om Audi velger samme løsning som i Q7 (3-liters diesel + elmotor) eller om de går for løsningen de presenterte i Shanghai med 2.0 TFSI og elmotor.
Sistnevnte vil kunne komme meget gunstig ut i det norske avgiftssystemet, og bli en direkte konkurrent til den kommende Mercedes GLC 350 e. En tyngre løsning med enda mer effekt kan gi vesentlig høyere avgifter.
Evolusjon
Og for å fortsette sammenligningen – mens Mercedes har valgt total redesign fra GLK til GLC, vil neste Q5 trolig bli en evolusjon av dagens med litt mer kantet design, slik vi kjenner den fra Q7. Men ingen kommer til å være i tvil om at den hører hjemme i Audi-familien.
Når Audi er på plass med sin nye Q5 blir BMW X3 plutselig eldstemann av de tre rivalene. Dagens X3 kom på markedet våren 2010 og fikk en facelift i 2014, så innen 2017 er nok også den klar i ny utgave – den tredje i rekken.