-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Gorilla-glass i bilen
"Velkommen til glassalderen" sier Corning. De er de som lager Gorilla-glasset til mobiltelefonen din. Nå vil de selge den til bilindustrien. BMW har alt fattet poenget.
Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor ikke BMW har inkludert bakruten på i8 i den lange listen over tekniske innovasjoner som denne bilen representerer.
Kanskje de ikke er helt trygg på den ennå. For dette er nemlig noe helt nytt. Tredje generasjon av Cornings Gorilla-glass. Det ekstremt sterke, og derfor tynne og lette – og dessuten ganske skrapefrie – glasset som finnes på så mange mobiltelefoner.
Stort potensial
Det er naturlig at Corning ønsker å selge dette glasset til annet bruk enn bare mobiltelefoner. Mens det globale potensialet for mobiltelefoner er nesten 0,4 milliarder kvadratmeter glass, vil bilproduksjonen neste år trenge 0,55 milliarder kvadratmeter.
Selv om ikke en gang Corning regner med å kunne erobre hele markedet sier det seg selv at det er muligheter der ute.
Og for bilindustrien er attraksjonene blant annet lavere vekt, tynnere materialer, bedre akustiske- og klima-egenskaper og god formbarhet.
Videreutviklet
Nå er det riktignok ikke dagens Gorilla-oppskrift som skal selges til bilindustrien. De fleste har vel oppdaget at det er ikke uknuselig eller helt ripefritt.
Men Corning oppgraderer produktet. De har jobbet med sitt Project Phire en stund nå, sterkere og med en klarere overflate enn dagens Gorilla. Det skal lanseres i løpet av året.
Og for egen del vil jeg legge til at Corning har utvidet sitt kunstmuseum i år, med en ny fløy som må være noe av det beste i glass- & arkitektursammenheng noensinne.
Med en utvendig farge og overflatefølelse som lett-lett-melk, nesten transparent, og med en form som en gigantisk isblokk, huser den en gedigen samling moderne glasskunst.
Hvis du vil slappe litt av fra biler en stund, så sjekk ut museet på http://www.cmog.org/
Vil du vite mer om det avanserte glasset, så ta en titt på de to videoene under.