-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota Mirai i Europa
De første eksemplarene av Toyotas brenselcellebil er på plass i Europa. Norge står foreløpig ikke på kartet.
I mange år har det vært snakket om hydrogenbiler, og stadig har lanseringstidspunktet blitt skjøvet frem i tid. Men nå er Toyota Mirai klar for salg på tre kontinenter, i Japan, Nord-Amerika og, fra september, i Europa.
De første europeiske markeder som får tilgang til den fremtidsrettede bilen er Storbritannia, Danmark og Tyskland. Tidspunkt for norsk lansering er ifølge informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge foreløpig ikke fastlagt.
Fremtid
-Med Mirai er Toyota i forkant av brenselcelle-utviklingen, takket være våre tekniske evner og kunnskap og erfaring med hybridteknologi. Mirai vil vekke bevissthet, kunnskap og aksept for brenselcelleteknologi, og fremme utviklingen av den nødvendige hydrogen-infrastrukturen.
-Det vil også hjelpe oss å forstå kundens opplevelse av den nye teknologien, gjennom pionerer som ønsker å drive hydrogen-bevegelsen fremover, sier Toyota Norge i en pressemelding.
Mirai bruker hydrogen som drivstoff for å generere elektrisitet. Dette gir overlegen ytelse uten CO2-utslipp eller forurensing når du kjører. Du får det samme nivået av bekvemmelighet som i en bil med forbrenningsmotor, med lang rekkevidde og en fylletid på tre til fem minutter.
50 mil
Ifølge Toyota har Mirai en rekkevidde på rundt 500 kilometer på en tank hydrogen. Utfordringen er bærekraftig produksjon, samt distribusjon av hydrogen.
I Norge får du hydrogen på en håndfull stasjoner i sentrale strøk, og interessen for å bygge ut et nettverk av stasjoner er laber siden markedet for hydrogen er nærmest ikke-eksisterende.
I USA, der Mirai ble lansert i juli, er målet å selge 3000 Mirai frem til utgangen av 2017. Ordrebøkene ble åpnet 20. juli, og i løpet av ti dager hadde 600 personer tegnet sin interesse for enten å kjøpe eller lease en hydrogenbil.
Billig, men dyrt
Prisen for en Mirai i USA er 57.500 dollar. Det kan høres rimelig ut, men i USA får du en meget påkostet bil for et slikt beløp, f.eks. en godt utstyrt E-Klasse eller 5-serie. De som velger å lease bilen betaler et startbeløp på $3649 og deretter $499 per måned i tre år.
Også i miljøstaten California klager kundene på at det er problematisk å kjøre på hydrogen. Pumpene er enten tomme eller ekstremt trege.
Toyota tar fatt i utfordringene og vil sammen med staten California bygge 15 nye stasjoner pluss ytterligere 20 neste år.
HY som EL
I Norge har HY-biler de samme fordeler som elbiler, så om politikerne tar fatt i distribusjonen av hydrogen bør slike biler finne sine tilhengere.
I dag er Hyundai ix35 eneste hydrogenbil som selges i Norge. En prislapp på kr 499.900 er oppnåelig for mange, men likevel er det ifølge OFV kun registrert 6 biler hittil i år.