-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Harald A. Møller AS:
Produktsjef Digital Aftersales
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Harald A. Møller AS:
Produktspesialist support
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Hyundai tar sats med Tucson
Hyundai er tilbake med Tucson og satser igjen tungt for å vinne fram i den stadig voksende klassen for familiestore SUV-er.
Egentlig er det tredje generasjon av SUV-en Tucson koreanske Hyundai i disse dager lanserer i Norge, den het bare ix35 fra 2009 fram til i sommer. Og fortsatt er den halvbroren til Kia Sportage. De to deler ikke bare plattform, men det meste av teknikken, så studerer du nye Tucson grundig, så vet du hva som er i vente når Kia om ikke lenge oppgraderer Sportage.
For akkurat som hos Audi i VW-konsernet, kommer gjerne Hyundai før Kia med konsernets siste teknologinyvinninger.
Her er nok å nevne en ny dobbeltcluch-girkasse til erstatning for en fullstendig utdatert, og altfor tørst, tradisjonell automatgirkasse. Kia må fortsatt slite med sistnevnte i noe tid.
Best i baksetet
Hyundai Tucson er på alle måter en moderne SUV, og baksetet er blant de beste og mest komfortable i klassen, fordi ryggen kan vinkelreguleres samtidig som bilens høyde gjør det mulig å sitte høyt og riktig med god lårstøtte.
Nedlagte bakseterygger gir dessuten helt flat lastelengde i et 1500 liter stort rom. Med baksetet i bruk laster Tucson 513 liter. Ikke best i klassen, men det plasserer bilen i det øvre bagasjeromssjiktet.
Fordi dørene ikke dekker dørterskelen er det lett å bli skitten på buksebeina når man skal ut og bilen er møkkete.
Førerplassen er også helt grei, men ganske konservativt bygd med tradisjonell instrumentering. Heldigvis har Hyundai holdt seg borte fra å gjøre viktige funksjoner skjermbasert.
Knipen på førerstøttesystemer
Jeg har tidligere klaget over koreanernes gjerrighet på førerstøttesystemer. Tucson inntar ikke på noen måte noen lederposisjon, men vår testbil var i det minste utstyrt med dødsonevarsling. Bilen leser også kjørefeltets kantlinjer og holder seg på rett kurs om føreren skulle duppe av.
Samtidig mener jeg at når prisen nærmer seg en halv million holder det ikke med cruisekontroll. Den bør være aktiv slik at bilen følger trafikkens fartsnivå, samt håndterer køkjøring slik tilsvarende teknikk gjør på langt rimeligere biler med opprinnelse nord i Europa.
Selv om Tucson med drift på alle hjul ser ut som om den kan klare seg greit der veien slutter, og faktisk også gjør det selv om bakkeklaringen ikke er mer enn 17,2 cm, er den like gjerne en høybygd stasjonsvogn med drift bare på forhjulene. Av elleve varianter i prislisten er sju av dem firehjulsdrevet og seks av AWD-modellene har automatgir.
Dette er motor/drivlinjeprogrammet:
- 1,6 liter/bensin – 132 hk FWD/6 manuell
- 1,6 liter/bensin – 177 hk AWD/6 automat
- 1,7 liter/diesel – 116 hk FWD/6 manuell
- 2,0 liter/diesel – 136 hk AWD/6 manuell
- 2,0 liter/diesel – 136 hk AWD/6 automat
Flest med AWD
Tucson prisstarter på 281.050 kroner (pluss frakt/levering). Fra 376.050 inkluderes firehjulsdrift mens toppmodellen prises til 456.050 før ekstrautstyr. Mange penger det, spesielt når Ford nøyer seg med 409.000 kroner for sammenlignbar Kuga og Renault ikke skal ha mer enn 370.000 kroner for nye Kadjar (riktignok med manuell girboks).
Jeg var så vidt innom den omfattende utstyrspakken som på toppmodellen av Tucson inneholder to trinns varme i baksetet, varme i rattet og eldrevet hekkluke. Men hvor er de kjekke varmetrådene i frontruta, skiltleseren og fotgjengergjenkjennelsen?
Mest av alt synes jeg Hyundai tar for godt betalt for flere av Tucson-variantene, og selv oppunder den halve millionen i pris lukter det lite premium av all hardplasten inne i bilen.
Hyundai Tucson og aktuelle konkurrenter:
* Ikke automat i kombinasjon med 4x4
Modell Type | Hyundai Tucson 2,0D Arctic race | Kia Sportage 2,0D Exclusive | Mazda CX-5 2,2D Optimum | Ford Kuga 2,0D Titanium |
---|---|---|---|---|
L/B/H | 448/185/166cm | 440/186/163 cm | 456/184/171 cm | 452/184/170 cm |
Motorvolum | 1995 ccm | 1995 ccm | 2191 ccm | 1997 ccm |
Motoreffekt | 136 hk | 136 hk | 150 hk | 150 hk |
Moment | 373 Nm | 373 Nm | 380 Nm | 370 Nm |
0-100 km/t | 12,0 sek | 12,1 sek | 10,2 sek | 9,9 sek |
Toppfart | 184 km/t | 180 km/t | 194 km/t | 190 km/t |
Forbruk | 0,60 l/mil | 0,69 l/mil | 0,55 l/mil | 0,54 l/mil |
CO2-utslipp | 160 g/km | 179 g/km | 144 g/km | 140 g/km |
Drivlinje | 6DTC/4WD | 6A/4WD | 6A/4WD | 6A/4WD |
Bagasjerom | 513 – 1503 l | 564 – 1353 l | 503 – 1620 l | 456 – 1653 l |
Tilhengervekt | 1900 kg | 1600 kg | 2000 kg | 2100 kg |
Bakkeklaring | 17,2 cm | 17,2 cm | 21,0 cm | 19,2 cm |
Egenvekt | 1615 kg | 1601 kg | 1490 kg | 1641 kg |
EuroNCAP | Ikke testet | 5 stjerner (2010) | 5 stjerner (2012) | 5 stjerner (2012) |
Pris ex lev. | Kr. 456.050 | Kr. 463.900 | Kr. 449.500 | Kr. 409.000 |