Ford Mondeo Vignale
Ford Mondeo Vignale
Ford Mondeo Vignale
Ford Mondeo Vignale
Ford Mondeo Vignale
Ford Mondeo Vignale
Ford Mondeo Vignale
Ford Mondeo Vignale

Ford lukter på luksus

Vignale er den fineste Mondeoen Ford noen gang har laget. Og den dyreste. Men er den verd 70.000 kroner ekstra i forhold til Mondeo Titanium?

Publisert Sist oppdatert

La oss slå fast at Ford Mondeo pakket med Titanium utstyr er en bra bil. Det er likevel langt fra nok, for hos Ford ser man gjerne at Mondeo nevnes sammen med eksklusiviteter fra Ingolstadt, München og Stuttgart.

Derfor Mondeo Vignale – for å gi eierne en bedre opplevelse ved kjøp, bruk og eierskap til bilen. Å lykkes med Vignale betyr løftet image for Ford, og derigjennom bedre inntjening.

Dette er Vignale:

  • Et bil og servicekonsept som starter med Mondeo og i prinsippet er knyttet opp mot Ford Store.
  • Sedan og stasjonsvogn.
  • En bensinmotor (240 hk), en bensin/hybrid og tre dieselmotorer (150/180/210 hk).
  • Mer krom og spesiell Vignale-grill.
  • Oppgradert interiør hvor grilldesignet går igjen i setetrekket
  • Doble glass i sidevinduene og motstøy fra høyttalerne for å dempe innvendig lyd.
  • LED kjørelys samt adaptivt LED hovedlys.
  • Massevis av ekstrautstyr for skreddersøm.
  • Eget Vignale-magasin som utkommer fire ganger i året.
  • Gratis vask av bilen hos Ford-forhandler.
  • Utlevering av den nye bilen hjemme.
  • Mulighet for hente- og bringetjeneste ved servicebehov.
  • Egen kundekontakt + 24/7 kontakttjeneste.
  • Samme vedlikeholdspris som vanlig Mondeo.
  • De første bilene til Norge om kort tid.
  • Skal innføres på flere Ford-modeller. S-Max er neste i 2016.

Kostbart
Nå var det Henry Ford som sa at det finnes ingen gratis lunch, og det gjelder i høyeste grad for Vignale.

Ta en Mondeo Titanium-utstyrt stasjonsvogn med 180 hk dieselmotor, 4x4 og automat – og Ford ber om 70.000 kroner ekstra for å stemple Vignale i hekken, på skjermene og i dørtersklene.

Ta bort firehjulsdriften, og tillegget øker til 77.000 kroner. 463.000 kroner koster rimeligste diesel-Vignale. Når interessant ekstrautstyr, inkludert vinterdekk er på plass, og frakt/leveringskostnader betalt, nærmer prisen seg 600.000 kroner.

Kun fremtiden vil vise om Ford som merkevare er sterk nok til å tåle et slikt prispåslag i Norge.

Les også: Ghia er død, leve Vignale

Hentet på fabrikk
Ford Mondeo er i utgangspunktet en flott familiebil hvis styrke er å finne i plass og kjøreopplevelse. For å bli skikkelig kjent med Vignale og kjenne på forskjellene, plukket jeg like godt opp bilen hos Ford i Køln og kjørte den hjem.

Hva, har ikke bilen automatisk åpning av bakluka? På dette nivået?

Spørsmålet dukket opp allerede ved innlasting av bagasjen. Men som den nøysomme nordmann jeg er, går det greit å både åpne og lukke luken manuelt.

Inne i bilen oser det av luksus. Spesielle seter med to-trinns massasjeeffekt (ekstra) og kjøling i tre trinn – og naturligvis minnefunksjon på seteinnstillingen. Kan man ha det bedre?

Ja, det kan man om eksempelvis seteputen hadde vært lengderegulerbar (mulig å få til Opel-modeller som koster det halve av Mondeo Vignale) og rattet oppvarmet (koster ekstra).

Ei heller byr Vignale på varme i baksetet som er kjekt å ha på de fleste av årets 200 kalde dager.

Lite display
Etter å ha kodet om informasjonen fra tysk til engelsk på et – etter min mening – altfor lite display inne i speedometeret, er det klart for tyske fredagskøer.

Det er da jeg savner aktiv cruisekontroll som lar bilen følge trafikken. På Fords ansikt utad mot annen tysk prestisje koster slikt ekstra.

Ikke det at premium-merkene har særlig mye i standardpakkene, men vil Ford opp og fram i dette for dem noe ukjente kundeterrenget, gjelder i det minste å tilby noe ekstraordinært.

Likevel ville jeg ikke byttet bort reisen med en ekstra dag på kontorstolen, selv om også den er regulerbar og skinnkledd. Mondeo er tross alt en av de beste bilene å kjøre blant de store familiebilene, er passe komfortabel og byr på klassens beste styring.

Komfortabelt
De doble glassene i sidevinduene, ekstra støydemping og motstøy fra høyttaleranlegget, gjorde det ganske tyst inne i bilen, selv i høye hastigheter.

Og til høye hastigheter kommer man raskt med Vignale. Mulighet for økt motoreffekt på dieseltoliteren fra 180 til 210 hk, gjør bilen spesielt rask mellom 120 og 180 km/t.

Rundt 225 km/t butter det, men det er kanskje ikke så relevant sett i forhold til norske forhold hvor førerkortet ryker allerede før femtegiret kobler inn på motorvei. Holder ikke 210 hk, tilbyr Ford 240 bensinhester i Vignale (pluss 38.000 kroner i forhold til 210 diesel-hk).

Når jeg først bryr meg faller det naturlig å spørre om hvorfor Ford ikke har kostet headup-display på Vignale-modellen!

Ekte aluminiumsdetaljer løfter alltid et bilinteriør – uansett hvor flott aluminium look-like-plast ser ut. Kanskje noe å tenke på når man inviterer de største gutta i klassen til kamp om kundene?

Bakgrunnen
Carrozzeria Alfredo Vignale ble etablert av Alfredo Vignale i Torino i 1946. Selskapet designet og bygde i hovedsak påkostede biler i liten skala, og ble i 1969 kjøpt opp av De Tomaso som allerede eide Carrozzeria Ghia.

Begge ble videresolgt til Ford i 1973, og begge ble med tiden faset ut. Ford benyttet også Vignale-navnet på konseptbilen Ford Focus Vignale på bilutstillingen i Paris i 2004. (Kilde: Wikipedia)

FAKTA Ford Mondeo Vignale

Motor:

4 syl. turbo dieselmotor, 1997 ccm

Effekt:

154 kW/210 hk

Mål LxBxH:

487x185x150 cm

Akselavstand:

285 cm

Egenvekt:

1534 kg

Bakkeklaring:

12,8 cm

Bagasjerom:

525 - 1630 liter (VDA)

0-100 km/t

Ukjent

Toppfart:

225 km/t

Snittforbruk (oppgitt):

0,51 l/mil

CO2:

134 g/km

Pris som prøvekjørt:

Kr. 508.000

Powered by Labrador CMS