Hyundai i20 Active

Hyundai i20 Active

Hyundai i20 Active

Hyundai Santa Fe

Hyundai Santa Fe

Stor og liten Hyundai

Hyundai har en stor og en litt mindre nyhet med seg til Frankfurt. I tillegg viser de fremtid via et lekkert konsept.

Publisert Sist oppdatert

Den viktigste nyheten fra Hyundai i år, er trolig nye Tucson som vi allerede har prøvekjørt på norsk jord.

I Frankfurt står storebror Santa Fe som har mye til felles med søstermodellen Kia Sorento. Dagens Grand Santa Fe kan bygges om til varebil slik tilfellet også er for Sorento.

Hyundai hevder at komfort og sikkerhet har stått i høysetet under utviklingen av den nye modellen.

På sikkerhetsfronten trekker de frem følgende:

  • AEB (Autonomous Emergency Braking) er et system som automatisk bremser bilen for å unngå farlige situasjoner.
  • BSD (Blind Spot detector) er et radarsystem som overvåker og varsler om evt. kjøretøy i blindsonen.
  • RCTA (Rear-Cross Traffic Alert) bruker radar til å varsle om kryssende trafikk bak bilen i ryggesituasjoner.
  • SCC (Smart Cruise Control) er en adaptiv fartsholder som justerer farten etter trafikken.
  • LCA (Lane Change Assist) er et aktivt system som varsler om uønskede filskifter.
  • HBA (High Beam Assist) er en fjernlysassistent som automatisk blender ned ved behov.

Cross-inspirert
En annen nyhet på messen er Hyundai i20 Active. Den bygger på samme tema som bl.a. Volkswagens Cross-modeller, og er ifølge Hyundai tiltenkt mennesker med en aktiv livsstil.

i20 Active er 20 mm høyere enn en vanlig i20, og i tillegg er setene hevet ekstra. Videre er bilen utstyrt med «wannabe offroad»-detaljer som skliplater og skjermbreddere.

Nytt på alle i20-variantene er også tresylindrede turbo bensinmotorer i to alternative styrkegrader – med 100 eller 120 hestekrefter.

En annen attraksjon på Hyndai-standen i Frankfurt blir den lekre konseptbilen Vision G Concept Coupé som du allerede har møtt her på BilNorge.no.

Powered by Labrador CMS